Underlag i utebur
Hej! Vi fick våra två kaniner i våras. Familjen vi fick dom av, hade haft dom i två år (sedan de var ungar) och de har bott ute hela sitt liv. Nu håller både vi och kaninerna på och förbereder för vintern ;-) Kaninerna har en tvåvåningsbur som står direkt på marken. Eftersom vi lagt ett galler i botten har vi lagt halm ovanpå. Men det är väldigt opraktiskt eftersom den ena kaninen vägrar gå på toaletten, utan kissar och bajsar på undervåningen. Halmen och gallret gör det svårt att få bort alla bajspluttar. Dessutom blir halmen blöt när det regnar kraftigt. Är det någon som har några tips? på vad vi kan göra?

Jag har också en tvåvåningsbur som jag satt galler i botten på! Jag hade problemet att det möglade under halmen, det gick på några dagar bara! Men nu har jag bara ett tjockt lager torv i botten och det håller sig torrt och fint! Det är även kul å gräva i!
Torvens PH gör även att bakterier trivs dåligt. :)
Sand är ett alternativ, blir blött också, men är rätt naturligt och blir inte lerigt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har tidnings papper i botten och spån över, i bodelen har jag halm ovanpå allt. :)
Vi har torv i våra burar och det är toppen! det blir varken blött eller så. Om du vill göra mellanstädningar så är det lätt att bara få med bajset. Du kan också lägga ut torven i trädgården då det varken förstör trädgården och de är miljövänligare än spån som förstör trädgården. :)
och alla kaninerna gillar att gräva i det. ;) Nackdelen är väl att de blir så mörkt .
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Brukar ha tidningar och halm :)
Var köper ni torv?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Granngården :) Lantmanna-affärer brukar ha.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Tack allesammans för svaren! Så torv är det bästa att ha i bottnen. Upplever också att halmen blir äcklig efter bara ett par dagar. Att den ena kaninen bajsar och kissar bredvid toan gör inte saken bättre. Pluttarna ramlar ner under halmen och möglar. Gallret gör att det är väldigt svårt att skopa upp dom. Vad tror ni om att lägga torv på gallret och "packa" det och sedan ha halm ovanpå?

#8 det är så jag har gjort. Ett tjockt lager torv i underdelen av buren. Alltså torv både under och över gallerbotten.
#8 Då hade jag hellre haft grus över gallret och sen halm ovanpå.