Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 812 ggr
[AnimalLover1]
0

Kaninpest

Min granne kom o sa till mig att hon sett på nyheterna att det gick nån kaninpest här vid oss.. Hon sa att typ kaninens ansikte blir svullet eller nåt sånt och sen dör den.. D'; Kan det vara typ myxomatos eller nåt sånt? Kan man vaccinera mot det? Isf kommer jag sbolut göra det! Supertacksam för svar.

pernillaoscarsson
0

Finns det pest i närheten bör du vaccinera mot det ja! Plågsam död annars. Och ser man en kanin med pest bör man även då försöka döda den. Har för mig att de förra gången det gick kaninpest sköt både sjuka och till synes friska kaniner bara för att dels minska sjukdomsrisken och dels för att minska lidandet. Kaninen måste inte se sjuk ut för att bära pesten. Bäst att vara på det säkra ju ;)

[AnimalLover1]
0

Ska absolut vaccinera de. Men hur mycket förebygger det? Hur ofta ska man vaccinera? Hur mycket kostar det tror du?

[AnimalLover1]
0

Men har det inte funnits kaninpest jättelänge?

[Lollo 97]
0

Har också hört talas om att det går kaninpest någonstans i södra sverige eller något. (Tur att jag inte bor där)  :)

Men jag tycker också att du ska vaccinera :)

pernillaoscarsson
0

Pest har det funnits länge ja, men det går i perioder. Vissa år drabbas inte alls många medans vissa år blir extremt.

Kopierat från http://www.cityvet.se/malmo/kunskapsbank/fagel-exotiska-djur/kaninpest-myxomatos/
" Det krävs endast en grundvaccination och efter 3 veckor har kaninen fullgott skydd mot både kaninpest och kaningulsot. Därefter räcker det med en årlig vaccination för bibehålla skyddet."

pernillaoscarsson
0

Pest har det funnits länge ja, men det går i perioder. Vissa år drabbas inte alls många medans vissa år blir extremt.

Kopierat från http://www.cityvet.se/malmo/kunskapsbank/fagel-exotiska-djur/kaninpest-myxomatos/
" Det krävs endast en grundvaccination och efter 3 veckor har kaninen fullgott skydd mot både kaninpest och kaningulsot. Därefter räcker det med en årlig vaccination för bibehålla skyddet."

[AnimalLover1]
0

#6 Ok, men använder alla veterinärer samma vaccin?

The Animallovers!!!
0

Jag bor i södra Skåne, har nere borde man vaccinera sin kanin då det går kaninpest varje sommar så man borde vaccinera innan midsommar när det börjar bli sommar. Men nu tror jag inte att det är nån fara, nu är det ju höst så nu försvinner alla fästingar och mygg som kan bära på det. Men när det börjar bli sommar igen så vill man ju vara på den säkra sidan så jag skulle vaccinera även om jag bodde där uppe i Sverige:)jag vaccinerar min varje sommar, jag har haft två kaniner som dog av det för länga sen. Här går kaninpest varje typ varje sommar!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[AnimalLover1]
0

Bor i halland. Vad är det som bär på pesten? Vildkaniner? Insekter?

[hattifnatten]
0

#9  Kan smittas både via kaniner (vilda och tama), insekter och fåglar.

The Animallovers!!!
0

Ja allt som #9 har med och rådjur som bär på fästingar och myggor som har stuckit nåt djur som har det t.ex rådjur.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!