Ofräsht?
Konstig fråga men, är det typ ofräsht eller dåligt för kaninen att "leva" i gyttja? Asså inte leva men liksom, en stor del av hagen och toaplatsen i buren är ju helt gyttjig och kladdigt av det ständiga ösregnet…
Om de inte kan komma undan och sitta på torrt och fräscht underlag, ja.
Det regnar varje höst så det kan inte komma som en överraskning, en bättre bur kanske vore något att fundera på? :-)
#1 Jo det är klart de har torrt underlag att sitta på ;) menar att det bara är toan men den ska vi än fixa till så. Men tänkte också på hagen, jag trampar ju liksom ner där varje dag.. :P
Vildkaninerna har ju inga problem med att det är blött på hösten, just för att de har torra ställen att vara på också :) Se till att kaninen kan välja så blir det bra :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tror inte det är farligt på något sätt för kaniner att gå i gyttja men skulle aldrig själv låta mina kaniner göra det.
Köpte en hona nyligen och hon var jättesmutsig kring rumpan och hon luktade illa när vi fick henne pga lera/gyttja. Jag uppfattade det också som hon hade svårt att få bort det själv och att bajs och annat fastnade i pälsen. Så när hon kom hem till mig fick hon torka och sen klippte jag bort allt, nu är hon ren och luktar gott :)
Tror det beror mycket på Vilken ras? du har dock.
Pretty wise //

Vi har haft projekt burflytt idag på morgonen pga. samma problem! Det är inte bara kaninerna som trampar upp lera utan även vi då vi klampar in i hagen morgon o kväll. Nu är hela buren och hagen flyttad till en torrare del av trädgården. Nu kan vi ju bara hålla tummarna att det är färdigregnat! Kan du inte flytta på buren?
#5 Nej tyvärr kan jag inte flytta den då den sitter fast där :/ Har dock fixat toahörnet så nu är det inte gyttjigt längre.
Presenning kanske?
Jag har lagt torv i mina utehagar, och även om det blir blött av regnet, så blir det inte gyttja, Inte ens den långhåriga kaninen blir smutsig eller kladdig.
#7 Presenning har vi över burens tak, men ska jag ha det över hagen också? Då lär det väl typ falla ner? Hah
Det beror på vad för typ av Hage du har.
Jag har inga problem med att presenning faller ner, men jag har gallertak på mina burar. Lägger presenningen över, precis som burarna, Inga problem.