Sprattlig kanin!
Hej hej Jag har två kaniner, i en två-vånings/facks utebur med en Hage runt. Ena kaninen Bobo, som bor på nedervåningen har alltid tillgång till hagen på dagen. Men Lady som bor på övervåningen måste jag ta ut och in från buren för att sätta henne i hagen. Men dem senaste kvällarna har det vart ett himla problem med att fånga in henne. Hon har verkat förstått att jag tar in henne på kvällen så hon vill absolut inte vara i närheten av mig då… Så jag är tvungen att lura in henne i en 3 kompostgaller stor Hage så att jag sedan kan ta upp henne därifrån. Och sedan nästa problem, att hålla fast henne, hon verkligen kämpar med att komma ur min famn och ner på marken. När jag väl är ca. En halv meter ifrån buren så tar hon värsta satsen och hoppar in till buren, och jag blir lika rädd varje gång för att hon ska missa och skada sig. Har haft henne i ungefär en månad, i början var hon helmysig att hålla i utan problem, men nu kämpar hon verkligen för att komma ned. Tror ni att det kan göra med att hon innan aldrig vart ute på en hage/större yta? Kan jag "träna bort" det? Hur gör ni med sprattliga kaniner?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Försök vara ute hos henne när hon är i hagen, klappa henne lite kanske ge henne lite godis och lyft upp henne. Sen sätter du ner henne i hagen igen och går därifrån. På det sättet förknippar hon inte bara dig med att komma in i buren igen utan ser det då som något positivt.
Vad gäller sprallande kaniner så är vissa mer spralliga än andra. Det går inte ur dom bara sådär men däremot kan man träna på att dom ska spralla mindre. Jag brukar hålla ett stadigt tag i kaninen tills dom helt enkelt inte sprallar längre, när dom väl slutat så får dom komma ner. På det sättet lär dem sig att det hjälper inte att spralla, man kommer inte ner fortare för det. Ta en hand under bröstkorgen/mellan frambenen och andra håller du under rumpan, håller du rätt kan dom spralla utan att skada sig själv eller dig.
Givetvis får man läsa av kaninen och se hur pass mycket dom sprallar. En kanin sprallar även när den blir stressad och och känner sig "fångad", då handlar det inte om protest och då får man hantera situationen annorlunda. Ett djur som är skrämt/stressat ska man inte tvinga sig på, det gör det bara värre. Men det förstår du säkert själv :-)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Följer då jag har samma problem!!
#1 tack, problemet gäller bara på kvällen. Under dagen kommer hon nyfiken fram och alltid ska hon ha kel ;) så fort jag sätter handen under bröstet så springer hon i väg så det är väldigt svårt att ta upp henne utan att jag ska behöva "brottas" med henne för att få upp henne i famnen :/
Aktiv på kanin.ifokus.se
Hon kanske helt enkelt vill var ute längre, kanske kan hon och den andra kaninen turas om att bo längst ner?
Pretty wise //
#4 Så småningom tänkte vi bygga en ramp mellan våningarna så att båda kan gå mellan våningarna. Det är bara så att jag är rädd för att Bobo (som bor på nedervåningen) ska förstöra övervåningen… När vi hade byggt klart buren så häftade vi fast en vaxduk över hela burgolvet för att kiss inte skulle fastna i träet (båda våningarna). Men Bobo lyckades riva/gräva/bita bort vaxduken i bitar. Så, om Bobo har fri tillgång till övervåningen så kommer hon möjligtvis förstöra där. 😕
Aktiv på kanin.ifokus.se
#5 Hm.. jo det är ju verkligen ett problem kan jag förstå. Har hon varit sprattlig innan, du kanske lyfter fel.
Pretty wise //
#6 Jag tar ena handen under bröstet precis innan framtassarna och sedan en hand under rumpan/bakfötterna. Och sedan sätter jag henne mot mitt bröst.
Aktiv på kanin.ifokus.se