Är näring i pellets viktig?
Alla säger att det är viktigt att pellets innehåller rätt mängd näring. Men varför är det så viktigt? Pellets är ju trots allt bara ett komplement till hö.
Jag förstår ju absolut varför dom inte ska ha för mycket fett! Så det är inte alls det jag funderar över. Utan det är just det som jag nyss skrivit:
Varför är det så viktigt att pelletsen innehåller rätt mängd näring?
Pelletsen ska ju kompletera det som höet saknar.
Annars är ju hela pellets-grejen totalt onödig ifall kaninen inte behöver den/pelletsen har fel näringsvärden.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Men varför kan kaniner må bra utan pellets då?
#2 Därför att det är tillräckligt bra näring i höet och grönsakerna de får 🙂 Och vissa kaniner är mer lätta att hålla uppe hullet på än andra också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Så man kan i princip ge ICA foder i små mängder om kaninen får näring på annat sätt, och om kaninen inte bli överviktig?😮
#4 Förstår inte alls vad du syftar/menar nu på?
Inget foder från matbutikerna är bra till kaniner. Inget bra innehåll.
#5 Det var exakt det jag syftade på. Jag undrar inte om man kan ha te.x ICA foder för att jag har/tänker ha de. Utan jag undrar det, för att jag vill veta vad det är för innehåll som inte är bra (som du skrev). Så att jag vet vad jag ska akta mig för.
#4 Om kaninen får all näring den behöver från höet behövs ingen pellets.
2 av mina kaniner klarar sig fint på enbart hö, medan de andra klarar inte att hålla vikten ordentligt utan pellets för att komplettera höet.
Men pelletsen jag kompletterar med är ingen sån skit man hittar på ICA, det är kvalitétsfoder med ett näringsvärde som matchar värdena i höet.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#7 #8 Tack
Jag måste bara förtydliga att jag inte använder ICA foder! Jag tog det som ett exempel eftersom att det just är dåligt!
Svar på frågan om ICA-foder = för att det inte ger något vettigt utan då mår kaninen bättre utan. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 Tack :)
(Sen kan man ge gnagarblandning som godis osv, bara kaninen inte blir tjock, får så mycket att den äter mindre hö/bra pellets eller får näringsbrist för att den övriga maten inte är bra. Det finns bättre godis, men godis måste faktiskt inte vara nyttigt)
Det är bättre att ge KANINblandning som godis än GNAGARblandning eftersom KANINblandningar är bättre anpassade efter kaninens behov.
#13 Fast just godis måste som sagt inte vara så himla anpassat. De dör inte av att få i sig lite onyttigheter heller. Så läge de inte får något direkt olämpligt, typ kött eller gift.