Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 512 ggr
MontEverest
0

Rumsren

Min kanin hona är ej helt rumsren. Är hon ute och springer hoppar hon oftast in i buren och går på sin toalåda där, dock om hon är i buren så kan hon kissa utanför. Men kissar ofta i lådan dock. Har ingen höhäck just nu utan lägger på burgolvet och verkar som hon mest kissar där höet finns, varför gör hon så? Bajsar gör hon i hela buren men även i toalådan..utanför buren händer det väldigt sällan att hon bajsar, bara någon enstaka plutt och då endast vid ytterdörr/balkongdörr??

Hon är fortfarande ung ca 12 v gammal.

Har funderat på att hon verkar kissa där det finns "utelukter" dvs. vid dörr och hö kommer ju utifrån oxå…

MontEverest
0

Är det ättika som gäller om man vill ha bort urindoft så hon inte kissar på samma ställe igen? 

Finns det nått annat medel? Helst inte för starkt utan mer naturligt, såpa tar det bort lukten?

Zabbio
0

Mina blev rumsrena när de fått markera sitt område lite. Deras område är en kompostgaller-bur på 3x1.2m med en kattlåda (typ) i.
I början pluttade de utanför lådan och lite varstans, jag damsög och lade i pluttar osv i lådan, men tvättade inte mattor. De kissade dok bara i lådan, annars hade jag tvättat. De tycker nog att det luktar hemma där nu, fast jag  känner ingen doft själv :) (när jag bytte mattor började de plutta på dem igen, efter att ha varit nästan helt rena på gamla mattan)

Är hennes toalåda stor nog?
De vill gärna kissa där de äter, därför kissar hon i höet. Häng upp det lättillgängligt från hennes toalåda. Förmodligen ser hon hela buren som toalett?

Balkongdörren är hennes sätt att visa att där börjar hennes område. Om du inte störs av någon lukt (man vill ju inte att det ska lukta skit) så prova att bara torka upp/plocka upp och låta det lukta lite ''henne'' där. Jag är ingen expert, men jag tror att mina slutade plutta utanför lådan eftersom det inte längre behövdes.

Hon är ju ung ännu också. Ställ en toalåda till vid balkongdörren så har hon nära till en  "ok" plats att lätta sig, och kan samtidigt göra sig säker :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.