Dogman pellets?
Hej! Jag ger Cuni complete pellets till mina kaniner. Men Lilleskutt är jättesmal och jag skulle behöva ett lite fetare foder som jag hade kunnat blanda ut det med. Någon som har testat dogmans vitaminpellets? Isåfall vad tyckte ni om det?
Hade inte gett dogmanfoder (varken pellts eller hö) till kaniner,
Ge hellre lite havre eller solrosfrön i maten 🙂 Hjälper inte att öka pelletsen heller? Kollat så han inte har mask?
Har en dam här hemma som är för smal och går inte upp 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han får 1/2 dl pellets och just nu blandar jag ut det med vanlig kanin och marsvins pellets. Det fungerar bra men de har slutat säljas det så tänkte byta till något annat märke som säljs i små påsar och jag har hört några som har tyckt att det var så tänkte kolla med er! ;) Hoppas det löser sig med den lilla kaninen! :)
Kan tillägga att han har varit smal ända sen han var liten (beror inte pågrund av tandfel). Och inte jättesmal men ganska kantig.
blanda ut med lite havregryn eller solrosfrön.
jag köper ingenting som det står Dogman på och rekommenderar ingen annan att göra det heller
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Har hört att havregryn sväller i deras magar..:)
Man behöver ju inte ösa på direkt. Ett par nypor räcker. Pellets ju det också, mer eller mindre (beroende på sort). Mina får lite fiberhavregryn, det är smuligare så det sväller inte lika mycket.
Men jag rekommenderar främst solrosfrön. Alternativt en annan pelletssort som är lite fetare.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det brukar finnas hel havre att köpa på lösvikt på djuraffärer, mycket bättre än havregryn och du kan ge lite solrosfrön på det.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Hur mycket ger du? Har du provat att öka på mängden lite?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#8 Läs #2.
#2 Slutat säljas? Hos er då antar jag du menar.
Ja jag hade köpt havre och blandat i alla fall 🙂
#9 Jag var kanske lite otydlig, cuni complete säljs fortfarande men jag blandade ut det med ett lite fetare kanin och marsvinspellets och de har slutat säljas. Havre säljs enbart i jättestora säckar här, någon som har något förslag på ett lite fetare foder som säljs i små påsar. Det är ju bara trots allt en liten lejonhuvad kille som ska ha det. :)
#10 Var inte cunicomplete jag menade heller 😉 Vilken kanin&marsvinspellets är det? FInns ingen bonde eller så som ger havre som du kanske kan få köpa billigt av? 🙂 Fetare foder är inte att rekommendera, bildar fett på insidan av kaninen istället.
Kommer inte ihåg märket på fodret och det är ju inte mycket fett i utan bara lite mer än i cuni complete. De bönder vi har varit hos säljer enbart Hö och halm. Jag tror att jag kommer köpa hem lite solrosfrön nu när det börjar bli kallare och jag kommer ge det, i små mängder såklart :)
Jag rekommenderar Cuni Nature kaninblandning om din kanin behöver gå upp i vikt. Högt energiinnehåll och gillas av de flesta kaniner. Finns i zoobutiker och på nätet.
Jag hade bara ökat på Cuni Complete'n tills du får önskat hull. Prova ge ca 1dl och se om hullet blir bättre, så slipper du dessutom kludda med en massa andra olika blandningar.
Är mina lite tunna ökar jag bara på mängden lite. Dock givetvis inom rimliga gränser, funkar det inte att öka mängden prova att ge lite solrosfrö/havre som komplettering. Men jag tycker man börjar med att öka på mängden om man är nöjd med de fodret man har, bara onödigt att byta om man redan har ett bra foder.
Mvh. Ida Lundahl
Jag säger som #14, öka hellre på med det foder du redan ger. Cuni complete är ett riktigt bra foder och jag ser ingen anledning att ge andra foder innan du testat att gå upp i mängd.
#14 Jag ska öka mängden mat och förmodligen blir det bättre. :)
#16 Låter toppen! Brukar fungera fint, jag brukar öka på sen kan man dra ner lite igen om man tycker dom rusar iväg alldeles för mycket i vikt.
Mvh. Ida Lundahl