Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 792 ggr
Linnpersson01
0

Övertala om kanin?

Hejsan svejsan. Jag är en tjej på tretton vårar som fullkomligt älskar djur. Från Juli så har jag lånat en liten kaninkille som nu måste lämnas tillbaka till ägaren. Jag har visat att jag kan ta ansvar och jag har visat att jag har pengarna. Har frågat mamma lite hastigt om jag kan få köpa en kanin men aldrig frågat ordentligt när vi sitter ner och pratar om det. Men mamma vill inte att jag ska köpa en kanin, inte pappa heller. Hur kan jag övertala dem?

Maccas100
3

Var det du som brukar åka utomlands(thailand) på vintern? 
Hur ska du lösa det om du har en kanin? Det behöver du ju veta innan du kanske skaffar iaf. Det kan ta tid att hitta ett tillfälligt hem/semesterboende såg länge åt en kanin tänker jag. 
Varför kan du inte fortsätta låna när du är i Sverige annars? Det verkar ju ha funkat för dig. 🙂

Cindy S
5

Ett alternativ för Thailandproblemet är att hitta en uppfödare nära dig som behöver fodervärd till en hane. Då får du har kaninen, förhoppningsvis livet ut, men låter förstås uppfödaren låna den till sin uppfödning när hen vill. Då kanske uppfödaren kan vakta kaninen när du åker på semesterpå vintern(då uppfödaren förmodligen har burar över). Då kanske veterinärräkningar kan betalas av uppfödaren med, men ni står för andra kostnader. Men kastrerad hanar markerar revir ibland.

Annars så är det väl bara att fråga varför du inte får ha kanin permanent. Vill dem inte att du binder upp dig i flera år framåt? I sådant fall kan en äldre kanin vara lösningen.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[thildaaaa]
0

mm precis, beror på anledningen till att de ej vill. mina föräldrar har varit emot husdjur genom alla år… inte trott att jag kan ta ansvar och för att det blir krångel när man reser bort, så nu när jag är äldre, 16(nu 17) så sa de ok till slut för att de tyckte jag avr tillräckligt gammal :) förstår hur jobbigt det är men föräldrar som säger nej…

Linnpersson01
0

#1 Jag vill ha en egen kanin då jag måste lämna tillbaka min lilla kille. Jag vill äga han men det går inte då uppfödaren vill ha han. 

#2 Det var en smart idé, men jag vill som som sagt ha en egen kanin då jag inte vill att min kanin ska användas till Avel. Anledningen till det är för att jag anser att det finns alldeles för mycket kaniner idag.

Jag har tänkt att skaffa mig en äldre kanin :)

Sofia75B
1

Låter lite konstigt att du fått ha en kanin (även om den var "låne") och sedan inte får ha en egen. Jag hade frågat dem av vilken anledning du inte får ha en egen kanin och vilka skillnader de anser det är? Ansvar, pengar, tid?! En motivering. Sedan kanske man får ta ställning utifrån det.

Frosstis
0

#5 inte alls konstigt. Haft 4 lånekaniner, aldrig fått ha en egen. Bara nu som jag kommer få köpa en egen kanin, aldrig fått det innan. Mina föräldrars motiveringar var bla. att kaniner lever för länge och för jag inte har bra attityd mot min familj, o att ingen får klappa o så. Det passar bättre med lånekaniner ibland

Linnpersson01
0

#5 Jag är med kaninen ca 4 timmar om dagen,  jag har betalat allt som har med kaninen att göra och jag lägger undan pengar varje månad tills oförberedda veterinärkostnader. Jag ska sätta mig ner och prata med dem ordentligt idag så får vi se vad dem säger. 

#6 Samma är det här fast detta är min första lånekanin :/

Fridaaaa
0

#7 Dock har dina föräldrar huvudansvaret oavsett.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jbson
4

Jag är mamma till 2 tjejer 14 & 7 år gamla. 14 åringen hade under flera år en liten dvärghamster som hon skötte om bra och tidigt i våras började hon prata om kanin. Först avfärdade jag det hela men tänkte mer o mer på det. Sedan fick en kompis kaniner bebisar och då var det kört för min del! Jag har huvudansvaret som vuxen, är väl medveten att den dagen då de ev. skulle tröttna hamnar allt på mig. Nu har vi bara haft kaninerna i drygt 3 månader, men de är med i det mesta vi gör och tjejerna tar verkligen stort ansvar själva! Det roligaste är att vi fått ett gemensamt inteesse i Kaninhoppning!

jbson
1

Oj, skickade iväg för snabbt! Det jag skulle komma till är att du skulle få dina föräldrar intresserade och att idag umgås med sina barn är verkligen kvalitetstid i vårt stressande samhälle!

[thildaaaa]
1

Jag vet hur svårt det är att tänka på att det kan ligga nått i att föräldrarna tvekar… när man reser så är det stor ansvar att släpa på transportbur, se till att ej lämna i en varm eller kall bil vid handling, se till att alla tillbehör finns på tex landet om man har ett, att ingen i släkten, en städare eller så är allergisk kan ställa till problem(har själv en kusin som är allergisk vilket gör att ja ej kan ha kaninen på landet i huset utan han måste bo ue vilket går på sommaren men är för kallt på vintern. när du sover hos kompisar är dina föräldrar ok med att städa buren ge vatten och mat och se till att hö finns? under en tid kan man tänka men det är värt det! jag kan stanna hemma för att vara med kaninen. men det blir inte riktigt så… man vill vara med kompisar och åka iväg till landet med vänner osv… spec när du är lite äldre, och en kanin lever länge! så tänk på att när du snacka med dina föräldrar så ska de vara beredda på det där jbson skriver, om du tröttnar eller så så faller ansvaret på dem. jag håller tummarna för dig och att allt löser sig!!! :) känner igen mig så väl i dina problem… är glad att jag fått köpa min kille 😃 fick betala allt själv jag me ;) 850kr för kanin och frakt sedan bur och alla leksaker jag så gärna ville ha 😎 men du låter ansvarstagande och det är en superbra start! men kom ihåg att det är svårt att ha ett djur i en familj där ingen annan vill hjälpa till… mycket bindande för dig… ❤️

Linnpersson01
0

Jag fastnade lite för alternativet att vara fodervärd. Många som köper igelkottar är ju fodervärdar åt folk istället för att ha en egen. Ska kanske köra på det? Jag har får även en månadspeng som jag har råd att köpa grönsaker, hö, spån, halm osv.. för och även ha råd med saker som man vill göra som t.ex bio. Ifall jag är fodervärd och någon gång (vilket jag inte tror) tröttnar så kan man väll lämna tillbaka kaninen? Det kanske underlättar för mamma och pappa att veta. Dock har intresset för kaniner alltid funnits och lär nog alltid finnas. Tack så sjukt mycket för alla svar ❤️

Fridaaaa
0

#12 Nja då blir det mer att hyra kaninen. Fodervärd är något annat.

Linnpersson01
0

Fodervärd är väll när man äger en kanin fast ändå inte, du har den fast uppfödaren äger den och använder den till Avel?

Fridaaaa
0

#14 Man har kaninen men en annan äger den ja. Och ja används till Avel, men i regel kan man inte bara lämna tillbaka när/om man tröttnar, då blir det ju mer att man hyr 🙂 Och tycker det är sällan kaninägare tar ut kaniner på foder.

Sofia75B
0

#6 och TS: För mig som själv är mamma till 3 barn så låter det mycket konstigt. Ett djur i huset är ett djur i huset och innebär ansvar oavsett om det är "låne" eller eget. Så resonerar i alla fall jag. Det viktigaste tycker jag är att man som förälder motiverar sitt nej. För det måste ju finnas en orsak till nejet. Hos oss är t ex hund eller katt blankt nej med motiveringar som  man måste acceptera. (Fast tjat på mannen som är orsak till det nejen pga av att han inte tycker om dessa djur förekommer ändå. 🤪 Men nejen respekteras eftersom djur påverkar hela familjen.) Sedan har vi både kanin och fågel och har haft en mängd akvarium.

Frosstis
0

Det som fått mina föräldrar att säga ja vid hyrning av kanin är att jag har kunnat lämna tillbaka kaninen när jag har kunnat :) Och jag har haft sån tur att jag inte ens behövt betala för kaninen, endast en liten summa när jag hämtade den, sen fick jag ha den så länge jag ville och kunde! Försök att hitta en bra uppfödare som vill låna ut en kanin till dig :)

em.nord
0

Finns uppfödare, som t.ex jag, som tar tillbaka kaninen om det inte fungerar. Vare sig 1,2 eller 5 år gått! Utan ersättning då såklart :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg