Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 760 ggr
Lizelda
1

Göra eget foder?

Kan man göra eget foder? Hur gör man i så fall? Är det väldigt tidskrävande? Vad behövs?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
0

Putt

Cindy S
0

Menar du pellets? Du kan inte skaffa bättre hö, ge örter som tillskott?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Rebecka_02
0

Att gör eget foder kanske inte är det allra bästa för kaninen, men godis kan man göra! :)

VildaVittra
4

Ja, man kan göra eget foder genom att servera pelletsen i rå form, dvs som hela växter samt grönsaker istället och exempelvis (groddad) havre. 

Det blir avsevärt bättre än vilken pellets i handeln som helst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Vi gör eget hö (slår/hässjar för hand)  så ja vi gör eget foder.

Hittills har vi däremot inte kunnat slå hö för hela året men morfarslår också sin äng för att vårda den men han har inga djur så vi får hans hö med.

Det höet är väldigt varierat i sig (massa olika örter i m.m) så vi behöver inte så jättemycket extra.

Vi samlar också egna kvistar och oftast torkar vi lite sly också på sommaren.

Vi torkar även örter (främst för oss själva men använder vi inte upp dom och dom är ätbara för kaninerna så får ju dom dom helldre än att det slängs.

Vi ger också tex morötter (skalen), groddar (alfa alfa) m.m. då och då

Vi odlar inte havren vi ger (vid behov) som kraftfoder men tanken är att i framtiden grodda säd istället för att ge ogroddad så då gör vi ju egen fast köper "utsädet".

l'm back

Lizelda
0

Det är typ så som tloveer och VildaVittra skriver som jag menar. Kan jag få lite mer specifik info om det? Typ hur mycket och och av vad? Aldrig testat något sånt här men vill gärna!

VildaVittra
0

#6 Det finns en bok som heter "Beyond the pellet" som kan vara bra att läsa som nybörjarbarfare. 

Men det är ganska enkelt. Håll koll på hullet och ge inte för mycket alfalfa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lizelda
0

Okej :)

tlover
0

Jag började att lära mig från föreningen gotlandskanin (där man rekommenderar att man inte ska ge pellets), dom ger ut lite info till medlemmar i alla fall sen så läser man ju på när man kan, tex har jag läst delar av beyond the pellet.

Har man bra hö så underlättar det däremot så se till att köpa/skaffa bra hö främst sen behöver man kanske inte ens ge kraftfoder (pellets, säd, groddad säd etc) just det beror på kaninen vi ger bara ungar och dräktiga/diande honor.

Jag glömde att skriva ut saltsten däremot, saltsten är oftast inte nödvändigt om man ger pellets eftersom pellets innehåller salt men annars bör man ge saltsten i alla fall då och då.

l'm back