Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1812 ggr
Zabbio
2

Rufs hoppade ut + ny toalåda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morse vaknade jag av att Rufs sprang runt lös i rummet! Den lilla rackaren måste ha kommit på att man kan hoppa ut.Så idag har buren fått bakstycke och tak, av fint, grönt kompostgaller ;)

Jag hade även ett problem med att de kissade  på lådan, men kom för långt bak så att det rann ner bakom, utanför.. så nu gjorde jag en ny toalåda av en gammal plastback.
Först skar jag ut ett inhopps-hål och brände kanterna med ett ljus så att de inte skulle skära. Sen tog jag en bräda (ca 2.5cm tjock), satte en tunn framsida på den och slog ner ca 17cm långa, grova spik med några cm mellanrum.
Tanken är att hö ska ligga mellan spiken, men det ska vara obekvämt att sitta i höet. Huvudena på spiken gör dem trubbiga och ofarliga (och ingen hylla ovanför så att de kan trilla rakt ner på dem). Brädan håller höet upp en bit så att om det blir blött i bäddmaterialet så kommer det inte ut i höet, framsidan ska också skydda höet från strömaterialet.
Sen lade jag brädan i  plastbackn, och fyllde på med hö och träpellets. Det ligger lite strån på pelletsen för annars vill de inte sitta på den.

Först ut buren :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2

Mer bur :P

Zabbio
1

Och en till på buren :P

Zabbio
1

Hö/toalådan

Zabbio
1

Närbild på hö+pellets. Spikarna syns ännu tydligare från kaninens vinkel.

Zabbio
0

Och en till på buren ;) Det blir den sista för nu.

Zabbio
1

Och nu har de testat lådan! :P

[AnimalLover1]
1

Men gud vad smart och lyxig bur! :D

Zabbio
1

"Vad tittar du på då?"

Zabbio
0

#7 Tack :D

kaninjosse
0

Om det blir ont om hö blir det svårt för dem att nå mellan spikarna, vore bättre med gallerhäck eller hål utmed sidan på plasten med :)

Zabbio
0

#10 Det är en bra poäng men det är så kort avstånd att de lätt sträcker sig ända bak, och ända ner till botten också :)
De kan även kliva upp med framtassarna mellan två av de  närmsta spiken, eller på kanten,  och norpa åt sig hö :)
Sen får jag så klart vara observant så att höet inte tar slut.

Men i grunden tror jag att detta ger en bättre ät-ställning än en traditionell höhäck. De spenderar annars många timmar med att äta i en osition som de i det vilda bara äter i ibland.

Mollypierce
0

Vilken fin bur 😍

Zabbio
0

#12 Tack :)

Zabbio
0

Nya toalådan är accepterad! Så skönt! :)

98% hamnade i lådan,  bara en handfull kulor låg lite runt om (på de två mattor som ligger utanför, så att jag lätt kan lyfta mattan och hälla i pluttarna i lådan).  Innan när något ändrats hos dem har de inte gått på lådan alls de första dagarna, så detta känns bra! :D

jela96
0

Är den gjord av vanligt kompostgaller? :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Zabbio
0

#15 Buren, ja :) De sitter dubbelt framtill och fästa med buntband. För att minska storleken på "hålen" :)