Korthåriga utomhus?
Jag bor högt upp i Sverige där temperaturerna lätt kan sjunka till -30 vintertid. Kan man ha en korthårig kanin ute på vintern om man har massor av halm?
Ja, visst! Om kaninen har varit utekanin innan det blir svinkallt, så går det alldeles utmärkt! Den måste ju hinna sätta vinterpälsen. Precis, lägg in massa halm så klarar den sig fint. Det viktigaste är att den kan gömma sig från blåsten/regnet/snöandet. :)
Hur lång päls de har, har ingen betydelse. Ja du kan ha korthåriga utomhus de fryser inte lättare än långhåriga 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Helt klart, jag har bara haft korthåriga kaniner (och har bara hört om andra som har korthåriga kaniner och "alla" har utekaniner här) och jag har bara haft utekaniner.
Vi har haft kallare än 30- men jag vet också om en uppfödare som bor i Sorsele (ett riktigt kallhål) där det kan vara kallare än 40- och hon har korthåriga kaniner ute.
Vi har faktiskt inte ens halm men vi har annat strö.
l'm back
Tack för alla svar 😃
Ja, det kan du :) Har mina korthåriga ute på vintern och här kan temperaturen också sjunka ner till -30. Men om de är korthåriga eller långhåriga spelar ingen roll. en långhårig kan ha tunn päls ändå och en korthårig kan ha tjock päls. Så det har ingen betydelse :)