Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 894 ggr
Josefinesve1
1

Smal kanin

Hej Jag har en kanin som jag tycker börjar bli smal, man kan känna ryggraden och höftbenen. Han får mer än 1 dl pellets om dagen ( en mix av Stampe och Oxford pellets) vi fyller på nytt Hö 3 ggr om dagen och han såklart alltid fri till gång till Hö. Han har också en stor utebur med gräs som han hoppar runt i på dagarna. Bajset är inge löst och det är inge fel på matlusten eller hur han beter sig. Vi fördelar pellets så vi pellets en gång på morgonen och en gång på kvällen. Ska jag vara orolig för vikten? Ska jag fylla på mer pellets eller är det något annat jag kan göra?

jbson
0

Hur gammal är kaninen? När du fyller på nytt hö, tar du då bort det "gamla" först? Hur mycket hö äter din kanin?

bustjejen
0

Undrar också hur gammal kaninen är? Kan det vara så att han behöver avmaskas?

Vår kastrerade hane blir också lätt lite för smal ibland, speciellt vid höst/vår då det är fällning / pälssättning på gång. 

Jag brukar vid sådana tillfällen ge några solrosfrön varje dag de tillfällen han behöver öka lite och få bättre päls.

taxidriver142
1

Om din kanin är mager rekommenderar jag en bra kaninblandning som Cuni Nature från Versele-Laga. Den innehåller mycket energi och brukar gillas av de flesta kaniner. Finns på nätet och i de flesta zoobutiker.

Facie
0

Har du vägt kaninen? Är den normalvikt?
Min kanins ryggrad och höftben känns väl men enligt veterinären är han i perfekt form och då äter han ändå mycket mindre pellets än vad din gör, veterinären rekommenderar verkligen max 0.5 dl pellets/dag.

Pretty wise //

Josefinesve1
0

Han är 3 år och är en vädur/lejonhuvad

Josefinesve1
0

Han är 3 år och är en vädur/lejonhuvad

Josefinesve1
0

Jag tar bara bort det gamla höet om det är blött eller ner smutsat #1 Jag har hört att solrosfrön inte ska vara så bra #2

jbson
0

#Ok, tänkte mest att det kunde vara svårt att se hur mycket kaninen äter om man tar bort det gamla hela tiden. Men att fylla på tre gånger? Det låter lite jobbigt. ;) Det viktiga är att basfödan är hö, sedan komplettera med ett bra kraftfoder. Solrosfrön är inte farligt att ge! Solrosfrön är väldigt feta, därav ska det ges försiktigt. Men har du en Smal kanin kanske det är lite extra fett den behöver om den är frisk för övrigt.

Nallemillan
0

jag tycker inte du behöver minska fodermängden då en kanin som tränar mkt ska ha mycke mat. men är han mer som sällskap så hade jag minskat.