Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 702 ggr
Kanin Love
0

Klick träna?

Hej jag tänkte bärga klick träna min kanin. Jag undrar om någon har några tips? på trix och hur man börjar klick träna.

Fridaaaa
0

Sitta fint
Tass
Hoppa upp på saker
Hoppa över hinder
Tunnel
Snurra runt

Klicka och ge belöning så kaninen vet att klick = belöning.
Finns bra om det på klickertraning.ifokus också

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
0

Du börjar genom att lära kaninen vad klicket betyder. Det gör du genom att klicka, ge godis, klicka, ge godis… Kanske tio gånger. Ta en paus och sedan göra samma sak igen. Du kan prova ifall kaninen fattat genom att klicka när den tittar bort och se ifall den reagerar. Det finns tre sätt att klickerträna. Shaping, capturing och luring. När du shejpar så bestämmer du vilket beteende du vill att kaninen ska lära sig. Om du tex väljer snurra så klickar du kanske först för att den vrider på huvudet tills den fattat att den får godis när den gör det. Då kan du börja kräva att den rör lite mer på sig etc. Det här sättet kan man också använda om man vill lära kaninen att gå in själv i sin bur. När den tittar på buren klickar man först, sedan måste den gå mot buren… Osv. Capturing innebär att du fångar ett beteende som kaninen gör. Den ställer sig exempelvis på baktassarna, du klickar och ger godis. Sedan väntar du tills den ställer sig igen osv. Luring innebär att du lockar kaninen med godisen. Du kanske håller en godis bakom ett hinder så att kaninen hoppar över det, eller drar godisen framför kaninen i en cirkel så att kaninen snurrar. Det viktiga är: du klickar exakt när kaninen gör rätt beteende och du ger alltid godis efter klick. Även om du råkat klickat fel.

Kanin Love
0

Tack! Var köper ni era klickers?

Fridaaaa
0

#3 Finns i djuraffärer bland annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliaalkman
0

Förlåt för kap men vilket utav dom funkar bäst #2? :)

slarvigt
0

#5 Det beror på vad du vill lära in. Capturing och luring går nog snabbast i de flesta fall, men vid shejping måste de tänka mer så det kan också vara nyttigt att göra :)

kanin och häst
0

Jag använder själv luring och shejping(stav) och tycker det funkar alldeles utmärkt :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Storip
0

Finns de som använder penna istället för klicker :) om du inte hittar någon att köpa, alltså

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Kanin Love
0

Tack! Ska köpa i djuraffären:)

[thildaaaa]
0

man kan lära dem många saker! när du övat in klicket kan du ju börja med inkallning, mkt praktiskt i många lägen :) sen finns en hel del tricks och då kan du få tips? från vad man lär hundar :) kaniner har inte riktigt samma kroppar… men många tricks går :) jag ska prova att lära min kanin slalom sen slalom mellan mina ben, får se hur det går ^^ endast fantasin sätter gränserna ;)