Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 542 ggr
Chillevipp
0

Liten fundering

Om en människa är förskyld kan den då smitta en kanin?

Fridaaaa
0

Aldrig haft kaniner som blivit smittade när jag varit förkyld. Hanterat dem som vanligt (inte mycket till val heller)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chillevipp
0

Jag gosar väldigt mycket med min kanin och hon slickar mig mycket i ansiktet, borde hon inte smittas då, när jag är förskyld alltså?

Fridaaaa
0

#2 Som sagt, aldrig varitmed om det.

Chillevipp
0

#3 okej

[hattifnatten]
3

Nej, förkylning smittar inte mellan människor och djur.

Det finns ett antal sjukdomar (zoonoser) som smittar mellan människa och djur, men förkylning hör inte till dem.

Chillevipp
0

#5 okej tack

[thildaaaa]
0

Vad jag hört så smittas ej kaniner av människor, men tex möss tror jag kan smittas av en förkylning från oss människor, vad jag läst ^^

Stylle
0

Människor och vissa djur kan smitta varandra med sjukdomar. T.ex. Svininfluensan. Men kaniner är så lite släkt med människor så vi kan inte smitta varandra.

Chillevipp
0

Okej, tack för alla svar :)

Fridaaaa
1

Vissa saker smittar mellan kanin & människa, t.ex ringorm

[hattifnatten]
1

#8  Fast som jag har fattat det så kan alla zoonos överföras mellan djur och människa, oavsett djurart.    Pest är ett  exempel, som spreds mellan gnagare (råttor)  och människor. 

Exempel på andra zoonoser är:

Campylobacter, E. coli EHEC,  fågelinfluensa, sorkfeber, harpest, listeria. mjältbrand, fästingburna infektioner(TBE), papegojsjuka, rabies, ringorm, dvärgbandmask, salmonella, toxoplasmos, trikinos, tuberkolos mfl.

Fridaaaa
0

#11 Fast har du fästingburen sjukdom kan det inte föras över till ditt djur sen. Det sker enbart från en fästing.

[hattifnatten]
1

#12  Möjligt, men det räknas ändå till de sjukdomar som kan överföras mellan djur och människor.    Djur som smittas av TBE utvecklar sällan TBE-sjukdom.