Bada Kanin?
Kan man bada kanin?
Gör ni de?
Ska man tvätta deras tassar med vatten någon gång?
Ska man skölja / tvätta ur pälsen med balsam etc någon gång?
Man ska inte bada kaniner annat i nödfall. Kaniner är renliga djur och sköter det själva.
Aldrig behövt skölja av tassarna på våra kaniner. Men om det behövs så är det OK med lite vatten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
bara om det är något de ej kan tvätta bort själva, vilket är sällan. vissa som har vita/ljusa kaniner kan ta bort det gula på tassarna med typ vatten och ja har för mig att man kan använda typ citron som blekning för det ^^
Bada absolut inte din kanin! Skulle det behövas tycker jag att en veterinär bör avgöra det. Kaniner är mycket känsliga och kan dö av bl.a chocken av att bli alldeles blöta. Tassarna brukar jag inte behöva tvätta, men skulle det behövas så är det okej med lite ljummet vatten och badda på dem.
Man bör inte bada kaniner, inte ens tassarna om de är smutsiga (om kaninen inte ska ställas ut). Enda undantaget är om den av någon anledning inte kan göra rent baken ordentligt själv, då kan man tvätta endast rumpan försiktigt med ljummet vatten. Kaniner är renliga djur och klarar i regel att tvätta sig själva! :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#3 finns den risken?? :o jag trodde det hade å göra med hudoljor typ å att man måste se till att torka dem ordentligt efter spec om de är utekaniner? Vad jag har läst så kan man bada dem om de själva ej lyckas göra rent pälsen… Ja har ett litet fluffmonster som fick lite päls i ögat en gång å då va det alldeles igenkletat på morgonen, inga problem med ljummet vatten och papper… Dock ett litet område men ändå
Nja dö av chock för att de badas är inte speciellt troligt, däremot kan de bli sjuka om de inte torkas ordentligt samt om man använder schampoo och så, så förstör det de naturliga fetterna i pälsen.
Sätter man en kanin t.ex i badkaret & låter den simma kan de däremot bli chockade/stressade efter en stund.
Ja precis :) Oj haha vilken tanke!
Nej bada inte kaninen, deras naturliga fetter försvinner i pälsen och dem kan faktiskt tvätta sig själva.
#5 Tror säkert att det skulle kunna hända. Det beror ju också på kaninens personlighet. De är ju inte vana vid att bli helt genomblöta, så de flesta hade nog blivit chockade.
#9 Genomblöta kan de ju bli ute i ösregn t.ex. Just att de blir genomblöta tror inte jag personligen skulle vara orsaken faktiskt.
#10 Tänker på hela situationen också. Inte bara att de blir blöta. Men struntsamma, man ska inte bada kaniner. ;)
Enda gången jag behövt bada en kanin var då jag hämtat en från djurambulansen som var täckt i kiss och hade öppna sår över hela kroppen. Då har jag haft kaniner i 12 år. Annars sköter en kanin sin hygien alldeles utmärkt.!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har tvingats bada min kanin några gånger eftersom han fått intorkat bajs i baken. Jag har då spolat upp lite ljummet vatten i tvättstället och doppat ner bakdelen tills bajset lösts upp. Endast vatten - ingen tvål. Sen har jag torkat med handduk och därefter med hårtork på svag värme.