Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 779 ggr
The Animallovers!!!
1

Ok att vara ensam?

Hej! Jag har bara en kanin som bot ute. Jag är med honom så ofta jag kan men det blir inte lika mycket varje dag då jag har läxor och träningar och gerbiler också. Är det ok att han är ensam eller mår han som bäst med en kompis? Jag har läst på många sodor och Jordbruksverket men det står ju olika på varje sida! Vissa säger att dom mår bäst med en kompis, vissa säger att det är lag och vissa säger att dom klarar sig precis lika bra ensamma! Men hur är det egentligen?! Borde jag skaffa en till? En grej till: jag vill gärna låta min kanin springa på gräsmattan fritt men jag har märkt att han blir liksom lite vildare då… En kattaj***el hälsade också på häromdan när han sprang i sin utegård. Hur håller man borta katter? Katten har i och för sig inte varit här på ett tag men ändån…

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Fridaaaa
6

Det är inte olagligt att ha kaniner ensamma (står på jbv sida) men umgås du inte så mycket med din kanin rekommenderar jag att den har en kompis.

(Skyll inte på katten, är inte kattens fel). Är katten på eran tomt får ni prata med kattägaren så får den se till att katten inte går dit.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Medaljjägaren
1

#1 precis, precis, precis vad jag tänkte skriva. Du tar orden ur munnen på mig.

YEY, INSIDER!

Stylle
0

Jag tycker att du borde skaffa en kanin till så att han får sällskap även när du inte hinner. Jag har också mycket kattproblem så jag har byggt en säker kompostgallerhage som mina kaniner är i. Det finns inte så mycket annat att göra. :(

The Animallovers!!!
0

Jag blev bara lite arg på den eftersom den stod utanför utegården och min kanin fick panik och sprang för livet runt i gården… Katten försökte liksom ta sig in. Men det är ju bara kattens instinkt att jaga… Jodå, umgås med honom gör jag, men det blir inte så mycket som jag hade önskat varje dag bara.

The Animallovers!!!
0

Det vill jag också men mina föräldrar skulle aldrig gå med på det då jag precis fått gerbiler….

em.nord
3

Var kanske dumt att skaffa gerbiler om du har en kanin du känner att du inte hinner med riktigt ;) läxor och träningar är ju en sak man inte kan göra mycket åt. Men viktigt att prioritera! Gå upp tidigare tex. Känner du att han får för lite tid så får han ju det. Kompis är ju bra men bör inte ersätta mänsklig kontakt. Att han blir vild när han kommer ut är ju att han blir så glad! :) Spruta vatten på katten om den kommer fram till kaninen.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tlover
2

#4 Det är bättre att ha en bra Hage istället för att förlita sig på att folk ska ha sin katt inne för även om katten är inne kan rovfåglar, rävar, hermeliner etc komma åt kaninen om den inte har en Hage.

l'm back

[Biancalice]
2

Du kanske kan göra något lite mer effektivt för att få några minuter extra till kaninen. T.ex. gå upp lite tidigare på morgonen eller data/se på tv lite mindre då och då.

Håller helt med #7.

The Animallovers!!!
0

Jo, jag hinner med både och. Jag har inte så mycket läxor. Jag får nog rusta upp hagen lite och införskaffa starkare nät.

The Animallovers!!!
0

Tänkte ju också bygga liksom ett tak av starkt nät över hagen så han kan vara där även om jag inte är ute i trädgården, han kommer ju såklart ha tillgång till sin bur hela tiden då:)låter det bra?

Fridaaaa
0

#10 Låter bra men kaninen behöver ju ändå sällskap, inte så kul för den att vara själv kanske 22 timmar av dygnets 24.

[Lollo1402]
0

Jag antar att du har dina gerbiler inomhus? Varför inte vara med kaninen när det är ljust och göra läxorna inne när det är mörkt och kan vara med gerbilerna? Jag gör också så, fast har inga gerbiler. När jag kommer hem från skolan är det: Äta, ta ut kaninerna någon timme, och vissa dagar sedan till träningen. Funkar kanon!

The Animallovers!!!
0

#11 ja..jo det är ju rätt med tro inte att jag kan få en kanin till men jag får se. Tack för tipset! Ska inte kolla på tv utan bara läxor och kanin:) Känner mig lite som dålig ägare. Varför köpte jag bara inte två kaniner från början. Men jag ger honom den tid han behöver så jag hinner med det kan jag lova men ändån, när jag är i skolan! Eller med läxor.

[thildaaaa]
1

Kan du inte ha kaninen springandes i ditt rum medan du pluggar? Så gör ja, dock har ja innekanin men nu när det ej är jättekallt ute än så skadas nog ej kaninen av Att vara inne 1-2 h om dagen? Se på tv med kaninen i knät å mys elr så :)

Ellen Thomé
2

Du skriver att du känner att du inte hinner med kaninen tillräckligt och att du inte får köpa en kompis till honom. Om jag var du skulle jag ta mitt ansvar som djurägare och sälja honom till någon som har mer tid till honom och som kan erbjuda honom en kompis. Det är det minst egoistiska valet :)

The Animallovers!!!
0

Jag får inte ha honom inne… Tyvärr:( Jo, jag HAR tid med honom. :)

The Animallovers!!!
0

Hade sååå gärna velat ha honom inne men mamma och pappa är stränga med det, min mamma är också allergisk:(

[Zachapacka]
0

Vi har också haft en del kattproblem. men det är löst med hjälp av en kattskrämma. http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Mega-Sonisk-Katt-och-Hund-Skramma 

Rikta den där katterna brukar gå springer de all världens värld när de kommer i närheten. Kaninerna reagerar dock ingen ting på den. (När de gått förbi i sele), men jag rekomenderar ändå att rikta den bort från kaninburen. 

Kattskrämaren är inte alls plågsam för katterna men de är obehagligt och de kommer börja gå runt din trädgård istället för igenom. 

Att prata med ägaren kommer knappast att hjälpa. För de är inte så att de kommer att sälja katten för att köpa en inne katt bara för att du vill det…… :D

Fridaaaa
1

#18 Dock har kattägare skyldighet att se till sina katter, och de är skyldiga att se till att katterna inte går in på andras tomter om tomtägarna inte vill ha katterna där. Så det måste de ordna, antingen ha innekatter, göra rastgård, ha ute i sele eller liknande

The Animallovers!!!
0

Tack för alla svar! Ni Har varit till stor hjälp ..😄

[Lollo1402]
1

#19 Jag har en katt. Men nu vill jag inte låta otrevlig eller så, men det är inte så lätt att passa så att katten inte går in på någons tomt. Om den är lös och ute katt. Jag har ju ingen lust att följa efter min katt, hela tiden. Den som inte vill att katten ska komma in får väl antagligen spruta vatten på den?

Fridaaaa
2

#21 Jag har två katter. Nej man kan inte följa sin katt hela tiden men klagar en granne på att ens katt är på tomten och t.ex förstör så måste man åtgärda det som kattägare och se till att katten inte går in där och kan förstöra så att säga. Är samma sak som att en hund sticker in på någons tomt & förstör t.ex.

[Lollo1402]
0

#22 Jepp. Du har helt rätt:) Det är aldrig så lätt med djur;)