Rivsår
Vad gör ni om ni blir rivna av era kaniner? Kan man få ngn sjukdom av det? Rivsår som börjar blöda vill säga?
Blivit riven många gånger, tvättar bara rent så har det läkt av sig själv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ingen fara. Du behöver ju inte slänga i en massa jord och så. Blöder det mycket kan du ju bara tvätta av det. Allt som oftast läker det av sig själv. Kaniner är ganska ofarliga när det kommer till det där. Värre när det är katter tydligen.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag blev ganska illa riven av en av mina katter i somras. Ringde då till vc och dom sa att om man tvättar noga med tvål och vatten och gärna typ klorhexidin eller liknande så brukar det räcka. Man är ju vaccinerad mot stelkramp och det skyddet bör räcka. Däremot ska man hålla koll på såret och om det varar, blir varmt eller svullet eller att man börjar må dåligt så ska man åka in och visa upp det. Enligt dom så är bett värre än rivsår. Sen är det olika om det är innekanin/utekanin (innekatt/utekatt). De som är ute har oftast mer skräp i klorna.
Sen beror det på hur djupt såret är också, ifall man behöver sy. I mitt fall var de djupaste såren i huvudet och på bröstet och de tejpades ihop för att det var svårsydda ställen.
Låter ju bra, nej det är en innekanin nu, men varit utomhuskanin för ca 2v sedan.
Nej sys behövs det nog inte. Men stelkrampsprutor räcker de inte bara i 20 år?
#4 Ja det frågade jag faktiskt också eftersom jag nu är 41 och inte fått någon spruta sen skolan…. hmmm… oj för massor med år sen… 🤐😉Men sköterskan sa att de bör/ska ge ett skydd för livet och att man fyller för säkerhets skull vi allvarliga skador.
Vår galt smällde till min man så beten gick in i vaden. Då blev det både stelkrampspruta och dunder-antibiotika i droppform! Det var tydligen värsta sortens sår när det kommer från en gris som bökar i jorden. Tror alla som jobbade på den akutmottagningen kom för att titta på "han med gris-såret"! 😂