ensam på helger
Vad tycker ni om en kanin som inte får så himla mycket uppmärksamhet på helgerna?
För jag är oftast ute på kvällarna och sover oftast över hos kompisar och då blir det ju inte så mycket för kaninen. Men jag kommer ju såklart hem och tar hand om den och städar o matar o sådär, men är inte hemma så värst mycket på helgerna. Dock är jag alltid hemma på vardagarna så då blir det mys så mycket kaninen vill, men vad tycker ni om att lämna kaninen ensam på helgerna?
Jag vill helst ha låst dörr när jag inte är hemma eftersom jag vill inte att någon annan än jag ska hålla på med min kanin, helst inte alls, men går bra om jag är med ex. mamma om hon vill klappa.
Kanske blev lite otydligt men tycker ni det är okej att två dagar i veckan låta kaninen inte få så mycket uppmärksamhet? (Stänger fortfarande inte in mina kaniner i buren bara för jag är borta, utan de får vara ute i mitt rum så mycket de vill men syftar på gos o uppmärksamhet).
Jag tycker inte du har något att oroa dig för. Får den röra sig utanför buren hur den vill gör det nog inget att du inte är hemma så mycket på helger :)
Bra! För min mamma klagar på att jag aldrig är hemma på helgerna och att min kanin är ju så ensam liksom, jag har alltid vetat att det inte är någon fara men bäst o dubbelchecka eftersom hon tjatar så mycket.
Kaniner är sociala varelser och jag tycker inte det är känns rätt att låta en ensam kanin sitta isolerad från andra familjemedlemmar varje helg. Det blir ju en väldigt torftig tillvaro för kaninen alla de dagar den får sitta ensam inne i ditt rum. Om du däremot har två eller fler kaniner på ditt rum är det ju en helt annan sak. Jag förstod inte riktigt på ditt inlägg om du bara har en eller flera inne hos dig. Om kaninen har sällskap av annan kanin ser jag inga problem alls med att du inte är med dem på helgerna.
Jag kommer bara ha en kanin =)
#5 Skulle inte du hämta en holländare? :) Svårt det där med att vara ensamma… är det varje helg tycker jag nog inte det är okej. Om rummet är öppet o övriga familjen kan prata och umgås så vist men vill du ha dörren låst så nja. Den kan ju skada sig om den är lös utan uppsikt också :/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag skulle inte tillåta mina barn att ha djur på rummet som de låser in när de är borta. Djur behöver sällskap. Ännu viktigare om man bara har ett djur av en art dessutom. Varför får inte familjen umgås med kaninen?!
När jag hade distansförhållande för några år sedan var jag borta varannan helg från min kanin. Hon fick mat under lördagen av mina föräldrar men annars var hon ensam. Jag fick en fruktansvärd ångest om jag ska vara ärlig och det slutade med att jag köpte en till kanin, som sällskap.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Jo, men det kommer vara min enda kanin för har ingen kanin nu :)
Tack för allas svar! Jag gillar inte när min familj (aka mamma och bror) umgås med min kanin eftersom de matar den så himla mycket och jag vet inte hur mycket de har gett och sådär och kaniners magar pajar lätt. Men tar till mig era råd o ska börja ha dörren öppen, men då måste jag stänga buren pga min hund.
Helt ensam skulle jag inte ha lämnat kaninen. Tillsyn behövs varje dag.
Så då äger ingen kanin nu? Jag uppfattar det som att du inte har så mycket tid, är det då en bra idé att skaffa en kanin just nu? Om du sen flyttar hemifrån måste du ju antingen ta med kaninen eller att dina föräldrar tar över den (eftersom du skriver att du är ute om kvällarna, tar jag för givet att du är lite äldre). :) Vill bara att du ska tänka igenom ditt köp så du inte ångrar dig sen! Det finns ju alltid kaniner till salu, så gör inget att vänta tills allt känns rätt! :)
#10 Jag skrev att jag tar hand om kaninen som vanligt men att jag inte är hemma varje kväll =) är hemma på dagen
#11 Jag har massor av tid. Det enda jag skrev var att jag brukar vara med kompisar på helgerna ;) allt är 100% rätt och jag hade ju en kanin som dog för en månad sen bara 3 år och om han inte dog hade jag ju haft kvar han många år till så det är ingen fara det enda jag undrade var om hur det är att lämna kaninen på helgkvällar
#12 Okej, känns allt bra är det väl bara att hitta den rätt kaninen för dig! :) Lycka till!
#13 Jag har hittat min lilla kanin 😃Han kommer hit nästa månad förhoppningsvis
Om den inte får sällskap p.g.a att din familj matar den tycker jag det räcker med att du förklarar hur det ligger till för din mamma och bror så att de förstår att de inte kan ge mat hur som helst. Det borde ju gå utmärkt och då kan kaninen också få sällskap.
Ett tips? är ju att du lägger fram den godis/mat som du tillåter att kaninen får under tiden du är borta. Då kan din familj ändå mata men inte behöva bedöma vad som anses vara "för mycket".
#15 Jag har förklarat hundra miljoner gånger, verkar inte fastna ;) Har också tänkt på att lägga fram mat de kan ge, ska ge det förslaget till mamma. Men sen vet jag ju inte hur mycket knäckebröd, morot och paprika de ger.. det är det som är det största problemet. Och en gång när min lillebror hade skaffat instagram kollade jag på den och såg att han hade lagt upp en video på min förra kanin tarzan, där han höll honom och sen helt oförsiktigt slängde iväg honom på sin säng. Det är därför jag inte vill att min familj ska ha "tillgång" till min kanin.
Du kan ju lägga fram morötter och knäckebröd också, i rätt mängd. Och säg att din mamma ska vara med om din bror är med kaninen så att inga olyckor sker. Se möjligheterna.
#17 Ja, kan ju testa :)
Jag tycker inte det är så farligt att kaninen får vara själv 2 kvällar i veckan, tänker liksom på de som har stor uppfödning som bara matar och klappar lite på kaninerna varje dag och ev. släpper ut i en Hage på dagen, de får ju inte så mycket uppmärksamhet, även om de har sällskap av andra kaniner. Jag bor ju i stort sett samma bur som min kanin 5 dagar i veckan, att få bara lite uppmärksamhet av en människa två dagar i veckan är väl ingen fara. O så kan man ju tänka på hur otroligt mycket bättre jag sköter min kanin än måånga andra kaninägare, och då är väl två ensamma kvällar i veckan ingenting.
Jag tycker inte att det är speciellt snällt mot kaninen att lämna den ensam nästan 30% av alla dagar. En kanin är ett väldigt socialt djur som behöver sällskap flera gånger om dagen, iaf enligt min åsikt. Kaniner är lika sociala som människor, skulle du låsa in en människa i två dagar, varje vecka, och bara komma med mat och vatten ibland? Det skulle iaf inte jag. Men du gör självklart precis som du vill :)
#18 Då så, det handlar ju om hur du ser på det och du verkar ju veta vad du tycker.
Fast i inlägget skriver du att du är borta hela helgen typ. Sover över hos vänner då är man ju borta mer än en stund på kvällarna. Jag minns hur jag var i den åldern men tyvärr, som vuxen nu måste jag nog säga att om din mamma "klagar på att du aldrig är hemma på helgerna och att din kanin är ju så ensam liksom" så är det nog så tyvärr. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#19 Nja det är inte nästan 30% av alla dagar och jag kommer inte bara med mat o vatten ibland. Är borta fredag kväll och natt och hemma hela långa lördags dagen och borta lördag kväll o natt.
#22 Då missförstod jag dig, trodde att du menade att du var borta största delen av helgen. Om du försöker spendera mycket tid med kaninen när du kan så ska det nog va bra. Och om du instruerar din mamma om hur man gör så kan hon ju också vara med lite. Hon verkar ju också bry sig om kaninen.