HJÄLP-HUR GÖR MAN?
Hej!
Det förhåller sig såhär: Vi har verkligen velat ha en kanin i vår familj och har nu beslutat oss för att köpa en liten dvärgvädur på 1, 5 år. Det är en hane och han är verkligen underbar. Har ni några tips? på hur man sköter honom på bästa sätt? tips? på aktiviteter vi kan ha med honom osv. Alla tips? glädjer varmt! Han är vår första kanin och därav vilsenheten.
Tack på förhand! 😃
Läs på kaninmagazinet.se. Där finns mycket bra info! :) Skulle ta ett tag om jag skulle skriva allt man ska tänka på, så bättre om du läser själv. Fråga om det är något du inte får svar på! :) Lycka till!
Tack så mycket, det ska jag absolut göra :-D
En grej som folk blir överraskade av är att de är smartare än man tror! Lär tricks inkallning hoppa osv finns en massa :) allt om skötsel kan du hitta uppsats efter uppsats om på många ställen och läsa en massa inlägg här! Du har kommit till rätt ställe helt enkelt ;)
Vad roligt! Ser mycket fram emot att lära känna vår nya familjemedlem. Jag tänkte mest att det kanske finns något som är "superviktigt" att veta om skötsel osv, som jag inte vet än. Vill inte att han ska bli fel behandlad av oss! :-)
Han måste ha fri tillgång på bra hö och förstås alltid rent vatten! Och en stor bur! =) Aboslut minsta jag skulle ha till en dvv är 120 cm! Ge inte gnagarblandning som extra foder utan ge rent pellets , och inte för mycket förstås!
Läs på kaninmagazinet, alla artiklar som finns där är jättebra!
Tack såå hemskt mycket! Köper man rent pellets i vanlig butik (såsom man köper gnagarblandningen på ica tex)? :-)
#6 Köp ingen pellets/blandning från någon matbutik, samma med hö = inte bra foder för kanin.
Man kan beställa men även vissa djuraffärer har någelunda bra pellets.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nää du hittar det på tex granngården och bra djuraffärer! :) viktigt att ej ge kaninen godis elr mat med tillsatt socker, mkt dåligt! Kolla på kaninmagazinet vad pelletset bör ha för innehåll! Ge ej för mkt pellets, då kmr kaninen äta mindre hö, och alltså ej slipa tänderna tillräckligt osv! Viktigt att ha nra hö också köp av bonde elr i affärer som har grovt hö, tex har simbi bra hö! Ica brukar ha dåliga produkter men de är bra att de finns i nödfall :) märket dogman är inte bra men som sagt nödfall
Åh vad bra med så mycket ny information! Kan jag ge min kanin äpple, morötter etc? Och hur ofta?
Sedan undrar jag också om det är okej att ge honom äppelkvistar? :-)
#9 Frukt & morötter är godis så ges bara då & då. Mina får det max 2 ggr/vecka.
Vissa andra grönsaker som är bättre får de 1-4 ggr/vecka
Ja äppelkvistar går utmärkt
#9, Äpplekvistar är helt okej, det är smaskens! :)
Äpple och morot är godis och skall endast ges som sådant, dvs väldigt lite och sällan. Mörka bladgrönsaker och örter däremot är både nyttigare och bättre och ges med fördel ett par gånger i veckan :)
Vad räknas som örter mörka bladgrönsaker och örter då?
Tack för er hjälp! 😃
Kålgrönsaker: Broccoli, blomkål, vitkål t.ex kan man ge men bara liten mängd och fasas in långsamt så kaninen inte får kolik
Åh, vad jag längtar efter honom nu!
Jag har funderat över hur ofta han behöver röra på sig, är det någon som har bra koll? 😃
#14 Så ofta som det bara går är det toppen att han får komma ut från buren och ut i hage/sele&Koppel/rummet 🙂
Äter han pellets hos sin ägare nu? Ifall han bara klarar sig på hö vore det bra. Saltsten tror jag inte behövs ifall han äter pellets.
Försök hitta bönder som säljer hö, blir billigare än i djuraffär/Granngården. Du kan annonsera i köp&sälj facebookgrupper eller kolla på blocket.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Tycker inte saltsten behövs alls.
Angående hur ofta han behöver röra på sig. Kaniner är aktiva djur och mår inte bra av att vara instängda. Om du t.ex har ute honom ur buren 6 timmar per dag kanske det känns mycket, men då blir det 18 timmar instängd i buren. Jag känner att antingen ska kaniner ha ett väldigt stort utrymme att röra sig på eller vara frigående.
Något många missar är att vissa kaniner kan bli upp till 10 år gamla, kommer ni fortfarande ha intresset och tiden då?
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Kom på en sak som många tror, att kaniner är gnagare. Det är fel! Kaniner är hardjur. Så du lär dig rätt från början! :)
Det bästa du kan göra är att läsa på ordentligt på kaninmagazinet.se