Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1436 ggr
[Yasminjohanna]
0

Acceptera mjällkvalster?

Min lilla tjej på 9 månader har haft mjällkvalster sedan maj månad.

Vi har behandlat henne med Stronghold och Ivomec efter veterinärbesök på Roslagstulls djursjukhus. Hon mjällar på huvudet och på öronen och kvalsterna vill inte ge med sig. Nu säger veterinären att de inte medicinerar mer och att nästa steg är sövning och (biopsi?) eller att jag helt enkelt ska acceptera att mjällen är hennes "svaghet"… Är det här något vissa kaniner får leva med, någon som vet?

Jag sanerar ofta och gör rent och ser till att hon har det lugnt och fint. Lily är pigg och matglad men jag är rädd att det ska bli värre med mjällen… Hjälp, någon.

natha-mjau
0

kliar hon sig mycket och har kala fläckar ?

[Yasminjohanna]
0

#1 hon kliar sig en litegrann ja och har haft kala fläckar. Hon fäller just nu också så det spelar också en roll. Jag tycker dock inte att hon verkar jätte jätte besvärad och det har vart värre tidigare. Min rädsla är dock att hon helt plötsligt ska bli värre och att hon ska få leva såhär hela tiden… känns jätte jobbigt. Jag vill inte söva henne för att gå vidare…

natha-mjau
3

Självklart är det en risk med sövning, men frågan är hur länge kommer hon vara sövd? ju kortade tid desto lättare sövning.

Tror inte det ska vara någon fara att göra det med tanke på vad duktiga veterinärerna är idag och du är ju på roslagstull, där är dem extremt bra.

Tycker du kan låta det vara nu om det inte stör henne, men blir det värre igen så tycker jag du ska låta dem söva henne om det är de veterinären rekommenderar.

Evelina!
1

Ta en tripp till Mälaren smådjursklinik (Marianne Tornvall) i Märsta för en second opinion innan du gör något drastiskt (visst var det du som förlorade en kanin under en kastrering tidigare?). Har varit på Roslagstull ett antal gånger och efter att ha besökt Marianne på Mälaren kan jag tycka att Roslagstull är ena riktiga klåpare när det kommer till kaniner.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Yasminjohanna]
1

#3 och #4 Tack för era svar. Ja, jag förlorade min Eddie när de sövde honom på Roslagstull så han blev inte ens kastrerad… jag ska ringa upp smådjurskliniken i märsta och kolla med dem. Det kanske är jag som mår sämre än Lily av mjällen men jag tycker inte att hon ska behöva leva med det…

farvendal
1

hur är hennes livsmiljö? stressade kaniner kan lättare få mjällkvalster. stress kan uppkomma tex av att kaninen blir stressad av en annan kanin. hygien kan också spela in.

känns ju som att man borde försöka hitta grunden till problemet istället för att bara ge behandling gång på gång… tror alldeles säkert att marianne kan hjälpa er:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Yasminjohanna]
1

#6 Hon bor ensam i en stor bur i vår lägenhet. Hon är ute och springer av sig, myser med oss i soffan och är runtomkring mig och min sambo när vi är hemma. Buren gör vi rent upp till 2 ggr per vecka ibland och toalådan rengörs morgon och kväll. Jag vet inte vad som orsakar detta. Jag kan inte tro att vi stressar upp henne på ngt sätt men det kanske är något som bekymrar henne ändå? Jag ska ringa Marianne imorgon. Tackar verkligen för ert engagemang. Jag gör vad son helst för att hon ska må bra.

[Yasminjohanna]
2

Uppdatering:

Jag (eller rättare sagt Lily) har tid hos Marianne på lördag. Önska oss lycka till!

Evelina!
1

#8 Så bra! Håller tummarna!

farvendal
0

Kvalster kan bryta ut vid sänkt immunförsvar så kanske är det någon annan sjukdom som är grundproblemet. Hoppas det går bra!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Yasminjohanna]
3

Det gick så bra hos Marianne Tornvall. Lily verkar må bra och mjällar "klart" efter parasiterna men hon såg fräsch och fin ut och jag blev av med all ångest. Bästa veterinären jag träffat hittills.

Evelina!
2

#11 Vad härligt att höra! Ja, Marianne är fantastisk, på alla sätt och vis. Har man väl träffat henne är det svårt att gå till någon annan veterinär fortsättningsvis.