Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 697 ggr
[Lollo 97]
1

jakt+kanin

Hej, måste bara skriva av mig.

Jag och min bror håller på att göra en film om våra kaniner. Så vi satt ute på gården med ipaden och har kaninen framför oss, kaninen skuttar iväg lite men jag följer efter honom. Plötsligt så skriker min bror men jag hörde inte vad han sa. Så kommer en hund upp mitt framför ögonen på mig och försökte ta kaninen! Jag skvatt såklart och kastade mig ner efter kaninen. Sen så springer han vidare till min andra kanin och försöker ta henne som sitter i en stängd bur. Hon blir ju såklart livrädd och springer runt i buren och kan skada sig. Sen så fick min bror ta kaninen vi hade ute och så försöker hunden ta kaninen som sitter i hans famn.

Ska hundarna inkräkta på gårdarna sådär och försöka ta djuren? (vet att det inte är deras fel)

För ca ett år sedan så kom det en hund och tog en av mina kaniner. (Tror det va samma hund som försökte ta kaninen i nu tid)

Blir bara så arg när inte ägarna har koll på sina hundar! 😡

Cindy S
1

Polisanmäl hunden. Att den springer lös på det sättet på andras gård är olagligt och att den hoppade på din bror mycket allvarligt. Om den huggit efter kaninen i din brors famn kunde din bror blivit skadad. Be dina föräldrar ringa polisen. Annonsera på facebook, sätt upp lappar, fixa intervju med lokaltidningen och berätta vad som hände, allt för att varna ägaren och andra vad som kan hända.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tlover
2

Dom får definitivt inte göra så, skulle den hunden ha skadat/dödat nån av dina kaniner så är ägaren till hunden ersättningsskyldig.

Vissa tider på året får man inte ens ha hunden lös så ägaren kanske begår ett brott bara genom att ha hunden lös (exakt när vet jag inte däremot)

Vår grannes hund var så förut men när vi berättade vad våra kaniner och höns var värd så slutade grannen ha hunden lös. (då våra kaniner och höns tillsammans lätt går upp till över 5000:- och hunden var köpt för kanske 2000:- )

l'm back

vallhund
4

#1 Hunden kan inte polisanmälas, däremot kan ägaren anmälas för att ha en hund lös utan att den är under uppsikt eller att ägaren har pli på den.

#2  Du kanske tänker på Jaktlagen? Man får ha hunden lös året runt om man har tillräckligt med pli på den så att "den går som om den vore kopplad" o inte förföljer eller skrämmer vilt.

TS skriver inte om det var egen gård/tomt eller om det var gård vid ett flerfamiljshus eller t ex innergård, eller om gården var stängslad.

I de flesta naturreservat så får hundar inte vara lösa o i en del är de förbjudna att ta med, lixom på en del kyrkogårdar o kommunala badplatser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

tlover
0

#3 Jo men jag tänkte som hunden gick där, för om den jagade deras kaniner gick den uppenbarligen inte som om den vore kopplad men jag kunde ha varit tydligare.

l'm back

Cindy S
0

#3 Ja, ägaren har förstås ansvaret, men jag tror alla förstod vad jag menade.

----

Det spelar nog ingen stor roll var man är, ifall en lös hund hoppar mot ett barn kan nog det vara skäl nog för avlivning. Men ifall ägaren blir mer ansvarsfull behövs väl inte det, men att ha hund lös är ju aldrig bra.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2

#5 Som jag förstått det så var hunden ute efter kaninen och inte barnen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
0

#6 Det kan vara en otroligt barnkär hund, men jag tror inte polisen gör skillnad på det.

Men, polisen kanske bara skulle ge ägaren en varning. Vid hot om avlivning borde väl de flesta ägare hålla hunden i kopplet.

Allt kanske löser sig om man sätter upp lappar i området med en varning om att hunden ses springa lös igen så rings polisen.

Jessica Jones (2015-)

Fridaaaa
2

#7 En hund avlivas inte för att den ger sig på en kanin dock. 
Och händer inget allvarligt, inga bett (som inte skett här) på en människa eller så, så kan möjligen hundägaren få en varning men hunden avlivas inte pga en sån här händelse. Då gör polisen väldigt fel om de skulle besluta det.

Man får ta & prata med hundägarna helt enkelt, då de brister i sin tillsyn av hund. Om detta fortsätter upprepade gånger hade jag kontaktat länsstyrelsen och berättat läget.

vallhund
2

#5 Tvivlar väldigt starkt på att en hund som hoppar på ett barn skulle komma på tal att avlivas. I det här fallet skriver TS att den var ute efter kaninen som brodern hade i famnen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cindy S
0

Ok, jag antog att polisen var väldigt strikt mot att hundar inte får hoppa mot barn(jag är medveten om att den var ute efter kaninen).

Jessica Jones (2015-)

Fridaaaa
2

#10 Bara hoppa mot/på barn finns det inget som förbjuder att göra. 
Aggresivitet som att bita osv är däremot en annan femma men betyder inte att hunden måste avlivas utan kan bli att den måste ha munkorg t.ex vid barn elelr liknande.

[vanilla skye]
1

Stör hunden på ett sådant sätt som kan skada miljö, samt inte hålls under uppsikt av ägaren så kommer nog polisen först och främst besluta om koppeltvång. Uppstår det mer oreda med hunden/hundarna så tillkommer oftast mer beslut. Visar hunden aggressivt beteende mot människor eller andra hundar så kan beslut om att omhänderta eller i värsta fall avlivning att tillkomma. För att vara schyst mot grannen/hundägaren så gå och prata med dem först och leder inte det till någon förändring och det blir värre så kontakta länsstyrelsen.