Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 703 ggr
[missbridge]
0

Tjurig/sprallig kanin

Min dvärgvädurshona på 13 veckor har bott hos mig i en vecka nu, men nu har hon börjat "grymta" om man tar ut henne ur sitt lilla hus, och attackerar ibland min hand. Hon gör inte detta om hon är utanför buren, så jag antar att hon vaktar sitt revir? Hur kan man undvika sådana "konflikter" med sin kanin? Ikväll har hon även sprungit runt som en galning i sin bur, fram och tillbaka några gånger, som om hon är rädd för något. Men jag hade bara teven på på låg volym när det hände. Är hon understimulerad tro?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Låter som att hon kommit in i tonåren. Alla kaniner har en sån period men det är individuellt hur mycket det märks på dem. Du får ha tålamod och vänta ut kaninen helt enkelt. Kan vara en tuff period men det går över. :) Hur mycket Motion får hon per dag?

[thildaaaa]
0

Det där springadet är "glädje-/energiskutt" som alla kaniner gör ibland, om hon ej får komma ut å göra dem så måste hon ju rusa runt i buren ^^ min kille brukar göra det kl 7 varje morgon .. En ganska jobbig ovana han har… Men annars brukar han också göra det på kvällarna när han får vara ute i mitt rum :) Tonåren låter det faktiskt som :) när hon är lite äldre typ ett halvår så kan du kastrera om det ej blir bättre… Min kille betedde sig liknande innan ja kastrera hnm :)

[missbridge]
0

Tack för kloka svar, #1 och#2!
Hon brukar skutta runt i köket när jag äter frukost och middag, om jag hinner så tar jag ut henne på gräsmattan på kvällen innan det blir mörkt, så får hon springa av sig lite i koppel. Hon har inte riktigt vant sig vid området och selen än, så det tar ett tag innan hon kommer igång, men sedan skuttar hon runt och undersöker omgivningarna.