Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 504 ggr
Facie
0

Ihopsättnings ålder

Har en kastrerad hane på ca 9 månader som jag nu ska hitta en tjej till och min fråga är: hur gammal bör honan vara? Jag tänker ur säkerhetssynpunkt främst men också vad som blir bäst för att de ska bli ett lyckat "förhållande" .

Pretty wise //

Fridaaaa
0

Minst 4 månader gammal säger jag. Då har honan dessutom större chans att försvara sig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Facie
0

Nästan det jag tänkte. Hittat några intressanta med de är endast 13 veckor vilket jag förstår är lite ungt då.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#2 Vissa sätter ihop vid den åldern också men jag tycker det är lämpligast från 4 månader. Men du kan ju ha dem galler mot galler från nu och fram till 16 veckors ålder, går ju snabbt samt ännu större chans att det går bra vid ihopsättning, så gjorde jag när jag skulle sätta ihop hane +hona och ja även hona+hona.

Facie
0

#3 Hm.. Jo det är ju också ett alternativ såklart. Dock har jag mycket svårt att få plats med två burar i lägenheten. Tror jag hellre väntar..
Hur gör jag om jag vill annonsera efter kaniner här på iFokus? Vilken kategori är det och vad hittar jag reglerna?

Pretty wise //

Fridaaaa
1

#4 Tänker, hur gör du om de inte fungerar ihop? Då måste du ju ha 2 burar?
Kolla på "aktuellt just nu" och där finns tråd med annonsregler har jag för mig 🙂

Facie
0

#5 Jag har gjort en deal att jag ska ha möjlighet att lämna tillbaka kaninen utifall att de inte skulle fungera.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#6 Aha ok tänkte mest att det kan ju ta 1-2 månader också innan det fungerar och då kan det ju behövas två burar under den tiden 🙂

Facie
0

#7 Är det så lång tid alltså.. Kan dock låsa in honan i buren då, min hane kan ju springa runt som han vill i lägenheten så gör jag bara en liten avdelning där han kan äta och kissa så länge.
Jag har hittat ett omplaceringshem nu där de verkar som att de har många fina honor inne MEN alla honorna är utekaniner och jag ska ju ha en innekanin.. Hur blir det då med pälssättning etc? Utifall att jag skulle vilja lämna tillbaka henne så kommer ju inte satt ordentligt med vinterpäls.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#8 Skrev "kan ta". Vissa går direkt vissa tar så pass lång tid, Mitt ena par: 2 honor, tog runt 2 månader samman lagt innan de kunde gå ihop helt sen. 

Man får hålla koll så att kaninen inte blir för varm. Här har nästan alla kaninerna fått sin vinterpäls.