Sur när jag städar - råd?
Jag tycker det är bedårande när Ta-Sia blir både nyfiken och arg på skyffeln när jag ska städa hennes två kisshörn. Om hon inte satt där innan så ska hon vara i den delen av buren nu, för att nosa och äta och nåde den skyffel som kommer en mm för nära. Hon knuffar till den och har grymtat någon gång. Hon är minst skygg då och har inte problem med mig, hon visar bara att hon inte tänker flytta på sig och att hon ogillar skyffeln. Vanligtvis är det 50/50 om när hon bryr sig. Matte byter vatten, fyller på hö, häller i pellets, who cares? Men ibland hoppar hon undan. Hur borde jag göra vid städning? Hon är en jättekanin i en 140cm bur som inte vill/vågar hoppa ut och hon tycker inte om när jag lyfter henne så jag vill helst undvika att göra det eller att lyfta henne i transportbur. Bör jag vänta tills hon inte är i hörnen? Komma tillbaka senare? Köra på och gör rent omkring henne tills vi känner varandra bättre? Hon verkar inte bry sig om det efteråt utan förlåter snabbt, men kanske jag missar tecken eftersom jag är ny på kaniner.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Ta ut henne ur buren under städning om hon inte uppskattar att du är där och pillar. Blir trevligare för er båda två :)
Tar alltid ut mina ur buren när jag städar, även om de inte ogillar att vara i buren samtidigt så vill jag inte "utmana ödet" och det är ett perfekt tillfälle att rasta dom lite. 🙂
Har du funderat på att lära henne att gå in i en transportbur så att du kan få ut henne på så sätt?
I början gillade inte min ena att bli buren så jag använde transportburen, han fullkomligt flyger in i transporten eftersom att han vet att han får komma ut och springa vilket han älskar! 😃
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Idag hade jag pellets i en del av buren så hon stack dit, sedan tömde jag ut underlaget och lyfte sedan ut henne på golvet nära transportburen. Hon försvann in i den när hon såg att jag tog buren till badrummet och gömde sig där(hon avskyr trägolvet). Hon verkade ok med det(men hon hatar att jag lyfter henne) efter ett tag. Sen fick hon en ren bur och lite mer pellets. Hon lät mig klappa henne lite också. Nästa gång prövar jag med att locka in henne i buren, eftersom att både hon och jag är ovan vid lyft.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
mina brukar jag inte sätta in i en annan bur men det går bra att byta när dom är där bara att dom brukar vara lite i vägen men men.
Det bästa sättet tycker jag borde vara att ha henne i en annan bur