Havre?
Vad tycker ni om havre till kaniner helt allmänt? Något jag borde pröva på?
Har gett ibland till kaniner som behövt gå upp i vikt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi ger havre till våra kaniner då de behöver kraftfoder (vi ger inte pellets utan havre "istället") dvs dom får inte havre hela tiden men tex växande ungar, honor som ammar m.m. får havre.
Nått man ska tänka på om man ger havre som kraftfoder är att det är en del av fodret inte hela fodret tex så ska man alltid ge bra hö och tänka på att havre ger man för kalorierna inte för vitaminerna/mineralerna eller fibrerna det får kaninerna helt enkelt på annat håll (bra hö, kvistar och grönsaker).
Sen om man inte ger pellets så får man ge saltsten (el hårdbröd, nått med salt i alla fall) också för kaniner (och människor) behöver salt men snabbmat som tex pellets har redan salt i sig.
Något som däremot är nyttigare än havre är groddad havre.
l'm back
jag har det so m godis och iffall de behöver gå upp i vikt(:
Jag tycker att havre är ett mycket bra kompletterings foder, speciellt under kalla månader, eller för djur med dåligt hull. Mina äter främst bara Hö och andra växter, ingen Pellets eftersom att de klarar sig bra utan det, men havre brukar jag ge i måttlig mängd beroende på individ. Kaninungar och digivande och dräktiga honor får lite extra havre. Sen har man ju turen att få köpa havre billigt av en bonde, cirka 50 kilo för 60 kr, det är billigt!