Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hÀlsa-och-skötsel
LĂ€st 809 ggr
Sofia54321
0

Utekanin

Hej! đŸ˜ƒ

Jag funderar pÄ att köpa en utekanin. Men snart Àr det vinter och jag undrar vad man kan göra sÄ att den fÄr det bra i buren och inte fryser.

Skriv gĂ€rna massor av tips? till utekanin!🙂

/ Sofia

Klebold
1

Skulle inte rekommendera att köpa en bebis pÄ vintern ifall du inte ska ha den inne, du borde vÀnta till i vÄr för kaninens bÀsta :) Men ifall du verkligen kÀnner att du behöver den nu fÄr du vÀl köpa en riktigt vÀl isolerad bur och ha extremt mycket halm i den.

Med vĂ€nliga hĂ€lsningar, Joanna - medarbetare pĂ„ Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”
†

Sofia54321
0

#1 Jag ska inte köpa en kaninunge utan en kanin som behöver ett nytt hem isÄfall.

Klebold
0

#2 dÄ Àr det bara att skaffa en kanin som redan Àr utekanin :) nÀr min kanin var ute fick hon halm pÄ vintern. (SjÀlvklart hade hon en vÀl isolerad bur ocksÄ!)

†

Sofia54321
0

Okej, men jag har lÀst att man behöver ge dem vatten fem gÄnger om dagen. Àr det sÄ?

Evelina!
2

#1 Buren behöver inte vara isolerad, i vÀrsta fall kan isoleringen ha motsatt verkan och det Àr ju inte bra! Nej, sÄ lÀnge buren har ett utrymme fritt frÄn drag och stÄr i lÀ klarar sig kaninen bra med halm i bodelen - ett torrt lager av bra halm isolerar tillrÀckligt bra! #4 eftersom vattnet fryser pÄ vintern mÄste det bytas ofta, 2-3 ggr/dygn funkar för de flesta.

/Evelina, sajtvÀrd pÄ löpning, medarbetare pÄ inredning och kaninhoppning

Klebold
1

#5 okej, det visste jag inte! Tack för du rÀtta mig. :)

†

Sofia54321
0

Okej. Jag har sett att det finns nÄgra slags pumpar som gör att vattnet hÄller sig flytande. Ska man fortfarande byta lika ofta dÄ?

Och sedan undrar jag om det Àr taskigt att ha kaniner ensamma pÄ vintern fast man trÀffar dem varje dag.

Evelina!
0

#6 ingen fara, vi har ju alla olika erfarenheter! #7 SÄvitt jag vet finns inga sÄna godkÀnda för utomhusbruk (frÄgan Àr vad man ska med dem till dÄ, men jag vet inte), men jag brukar byta vatten Ät mina kaniner Ätminstone tvÄ gÄnger per dag Äret runt. KÀnns frÀschare pÄ nÄgot sÀtt.

/Evelina, sajtvÀrd pÄ löpning, medarbetare pÄ inredning och kaninhoppning

Stylle
0

Jag tycker du isf bör ha vatten i skÄl för det Àr mycket lÀttare att byta och hÄlla flytande. Om du ger kaninen mycket halm i bodelen sÄ klarar den vintern bra, om det inte blir för kallt.

Sofia54321
0

Okej. Är det snĂ€llare att ha tvĂ„ kaniner Ă€n att ha en ensam?

Mollypierce
0

#10 Har man en kanin Àr det alltid bra att ha tvÄ, dock Àr det inget mÄste.

Fridaaaa
0

#10 Beror pÄ dig & kaninen skulle jag sÀga.

#11 Den meningen var lite konstig?

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

minihamster
0

#10 Jag tycker det Ă€r bĂ€ttre att ha tvĂ„ kaniner om man ska ha utekanin. En innekanin har ju mĂ€nniskorna dĂ€r nĂ€stan hela tiden medans en utekanin oftast Ă€r ensam mycket, speciellt pĂ„ vintern. Är det tvĂ„ kan de vĂ€rma sig pĂ„ varandra pĂ„ och leka med varandra nĂ€r inte du Ă€r dĂ€r.

//Josephine :)

Mollypierce
0

#12, man mĂ€rker nog att jag Ă€r trött đŸ˜ƒ Men menar att om man köper kanin sĂ„ anser jag att det Ă€r bĂ€st med tvĂ„. Men det Ă€r ingen lag pĂ„ det.

Sofia54321
0

Okej, tack för alla svar🙂

Om man ska ha tvĂ„ kaniner har jag hört att man ska ha en hona och en kastrerad hane. Är det sant?

Och ungefÀr hur mycket kostar en kastrering för en hane?

em.nord
0

#15 jag har 2 honor o en kastrerad hane ihop. Har tidigare haft Ànnu en kastrerad hane. SÄ beror helt pÄ individ, men en bra regel för att lyckas brukar vara hona med kastrerad hane :)

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
0

#15 Man kan Àven ha 2 honor ihop, alla mina kaniner gÄr 2 & 2 och Àr honor.
HĂ€r kostar kastrering ca 650 kr

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

Sofia54321
0

Okej, tack🙂

Jag funderar pÄ att ha en utebur pÄ balkongen. Tror ni det gÄr? Balkongen har stengolv sÄ jag kommer nog ha kaninen pÄ grÀset ocksÄ.

[tintilar]
0

Om vattnet fryser, byt det 2ggr om dan. Man kan ocksÄ ha vÀrmeplatta under skÄlen, dÄ fryser inte vattnet. Jag byter vatten ung varannan dag om det inte fryswr och inte stÄr varmt. Om du inte har möjlighet att ha vÀrmeplatta kan du isolera runt skÄlen, tex med frigolit. Och fyll pÄ med ljummet vatten nÀr du byter, inte kallt. Bouren behöver inte isoleras, men ha mkt halm i bolÄdan. Det ska vara vindskyddat i buren och inte blÄsa in regn o snö. Om du köper vuxen utekanin fÄr du sÀkert bur med.

em.nord
0

#18 jadÄ :)

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sofia54321
0

Okej, tack för alla svar! :) vi fÄr se om det blir en kanin.

[hattifnatten]
0

SĂ„ lĂ€nge kaninen varit ute sen tidigare sĂ„ spelar det ingen roll om du köper en unge eller en fullvuxen.   

Massa halm och uppvĂ€rmt vatten Ă„tminstone ett par gĂ„nger/dag.  GĂ€rna tvĂ„ kaniner tillsammans.     Jag har tvĂ„ burar, en med tvĂ„ honor och en kastrerad hane, och en med tvĂ„ honor.   Funkar bra!

Sofia54321
0

Okej, tack :)