Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 911 ggr
Fiona1234
0

'' Basinfo '' om kaniner

Hej! Detta är första gången jag skriver här, så ni får rätta grupp och rubrik om det är något fel :).

Iaf, jag har nästan alltid gillat kaniner. Min syster har haft några för länge sedan med då var jag runt 5 år gammal och minns inte så mycket…

Mina frågor är om de är grisiga i buren och utanför buren? Hur gamla blir de? Jag tycker om små och fluffiga kaniner, inte så jätte stora, så vilken typ tror ni passar bäst? Funkar en bur med längd 90cm?

Jag kommer ej ha kanin på en låång framtid, men något jag hoppas att köpa inom detta år iaf om jag får plats här hemma. Finns det några uppfödare här inne som har en seriös uppfödning som kommer hålla på ett tag framöver?

Tacksam för alla svar :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fridaaaa
1

Om du ska ha en burlängd på 90 cm måste bredden vara minst 60 cm, men rekommenderar betydligt större så att kaninen har bra plats.

Kaninmagazinet.se ger toppenbra info.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fiona1234
0

#1 Okej, tack så mycket för hjälpen :)!

[Mi-rand-a]
0

mina kaniner grisa bara med spån utanför buren och kaniner som inte är rumsrena kan skita en hel del då på golven och även kissa. Tycker alla säger olika kring kaniners ålder men runt 10-12 år. en liten fluffig kanin är väll någon slags lejonhuvad eller teddy.

Fiona1234
0

#3 Okej, tack så mycket! Har tittat runt på lejonhuvad och teddy, så söta :)!

StarryNight
1

Jag skulle aldrig köpa en bur under 120cm..och även om kaninen har så "stor" bur behöver den komma ut varje dag och sträcka på benen under uppsikt. Fluffiga kaniner kräver pälsvård, viktigt att man har tiden och intresset att sköta om en sådan päls för att undvika tovor.

Om du tränar en kanin kan den bli rumsren och gå på låda, precis som katter, detta kräver dock att man som ägare lägger tid att lära in det beteendet. Annars får man räkna med att buren blir skitig och det står ofta i böcker att det räcker att städa buren en gång i veckan, fel enligt mig, varje dag ska buren städas, nytt hö, nytt vatten, och skålarna till vatten/mat ska diskas. utgå ifrån att det ska vara så rent att du själv skulle vilja dricka/äta/sova i buren. 🙂

Djuren framför allt, alltid!

frijoh
1

Jag skulle nog inte kalla kaniner grisiga, dom är faktiskt ganska renliga av sig. Ofta så väljer kaninen ett hörn som toalett. Kaniner lever i snitt ca 7-8 år skulle jag säga, vissa upp emot 12-14 år, men det är inte så vanligt. Stora raser lever oftast kortare än dvärgraser.. Jag tycker att 90cm är för litet om kaninen inte får komma ut mycket om dagarna. Den överlever ju, men för kaninens bästa är det bättre ju större buren är.

Fiona1234
0

#5 Okej, har en relativt stor bur på 110 tror jag, får se vart den är bara :).  Jo, gillar fluffiga djur och att borsta osv, så det är inget problem.

Ah, okej! Får testa med en liten kiss låda. Gör inget om den bajsar lite här och vart, bara att skyffla upp. Jodå, hö, vatten och sånt förstår jag ska bytas varje dag.

#6 Okej, tack för ditt svar!

Vilket strö rekommenderar ni?

marirose
0

Vi har en lejonhuvad och till henne har vi spån med halm över så spånet inte fastnar i pälsen och i hennes toalett har vi värmepellets ( sånt man värmer hus med ) Blir i stort sett luktfritt då.

Fiona1234
0

Detta var länge sedan jag skrev… Men nu börjar det bli lite mer aktuellt. Kan man ha nån typ av filt som bottenmaterial? :)

Mollypierce
0

#9 Absolut kan du ha filt men då tycker jag att du ska ha någon typ av grävlåda med spån eller liknande i. Filt är ohygieniskt om kaniner kissar på det så se till att ha en göra den rumsren innan du har filt. Du skrev tidigare att buren var 110 bred, jag anser att detta är för litet om du endast har en våning eller tillgång till en Hage dygnet runt.

Fridaaaa
0

#10 110 cm bredd är ju stort, tror du menar längden? 110 cm är inte för lite längd om bredden är tillräckligt stor 🙂 Samt beroende på ras

Mollypierce
0

#11 Läste visst lite fel där 😃 haha.

Fiona1234
0

Tack för hjälpen :) Kommer troligtvis ha Hampaströ, toalett eller filt i buren så det inte blir så skitigt av spånet. Menade att den är 110cm lång ;) Hade tänkt mig en mindre sort, är ju inte så bra på det här med raser :P

Cindy S
0

Den buren kan vara ok om du har kaninen frigående. Du kan ju använda kompostgaller runtomkring buren för att göra den permanent eller temporärt större, med billiga dörrmattor som underlag(om den är någolunda rumsren).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mollypierce
0

Tänk bara på att en kanin kräver stor yta och mycket Motion :)

Fiona1234
0

#14 Okej, hur får man en kanin rumsren? Mina hamstrar liksom lär sig det när dom är 1,5 vecka gamla ;) #15 Jodå, kommer ta ut den mycket och så. Kommer blir som ett barn typ haha, att ha en kanin har alltid varit min allra högsta dröm :) Tycker även Kaninhoppning låter intressant, är det någon här inne som håller på med det? :)

Mollypierce
0
Cindy S
0

#16 På samma sätt som hamster; lägg kiss och pluttar på toan tills de fattar, ställ toan i det hörn de vanligtvis gör sina behov. Pröva dig fram till vilket underlag de gillar. Ha hö nära eller hängande strax över toaletten eftersom de oftast gör sina behov när de äter. Men jag är ny på detta och har inte lyckats själv än med min nya kanin, så det kan finnas bättre sätt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fiona1234
0

#17 Tack! Har kika där en timme nu typ, det är nog verkligen något som intresserar mig :) #18 Okej, tack för tipset! :)

Frosstis
2

Tycker 110 cm är för litet även om kaninen får komma ut och skutta varje dag. Om den får vara ute 6 timmar måste den vara inlåst i 18 timmar i buren och den kan inte ta många skutt i en 110 bur och inte rejsa alls i buren som den skulle kunna i naturen.. När man väl inrett en bur inser man hur liten den är. Ha gärna kaninen frigående i ditt rum om du har möjlighet med endast buren som mat/kiss/sovplats :p Rekommenderar starkt lejonhuvad kanin, pm:a mig om du vill =)

Fridaaaa
2

Fast man kan inte bara säga att 110cm är för litet, om man inte vet bredden t.ex

Fiona1234
0

Bredden är runt 60 cm :)

Frosstis
0

#21 Jag skrev att kaninen inte kan ta många skutt på en 110 cm bur och då är bredden antagligen mindre än 110 cm och därav inte kunna ta många skutt åt något av hållen.

Fridaaaa
0

#23 Fast hade buren varit kanske 110x100 hade det ju varit stor bra bur. Nu är bredden bara 60 cm, och ja jag hade inte haft så pass till en dvärgkanin utan haft större.