Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 261 ggr
[SelmaP]
1

Frågor!

Jag ska snart skaffa två kaniner, har dock ingen tidigare erfarenhet. Därför vore det snällt om någon tog sig tid att svara på dessa frågor: Vad för mått på buren? Vad behövs i buren? Är alspån bra bottenmaterial? Hannar/honor? Kommer fylla tråden med fler frågor. Tacksam för svar!! :-)

Mannez
0

Vad för mått på buren?

Beror sig helt på rasen på kaninerna.

Vad behövs i buren?

Sitthylla/hus med tak att sitta på, matskål, vattenskål/flaska och gärna leksaker och pinnas att gnaga på. Har du en väldigt stor bur så kan du också sätta in tunnlar och annat skojigt för kaninerna.

Är alspån bra bottenmaterial?

Vet inte, har ingen erfarenhet av det.

Hannar/honor?

Två okastrerade hanar bör inte gå tillsammans, vid 99% av fallen börjar de slåss vid könsmognad och försöker kastrera varandra, att ha två kastrerade hanar eller en kastrerad hane och en fertil hane tillsammans är också riskfyllt.

Två honor kan gå tillsammans, men då ska de helst vara ifrån samma kull eller mor och dotter.

Fertil hane och fertil hona leder såklart till kull efter kull efter kull efter kull osv.

Bäst att fungera ihop är en kastrerad hane och hona.

Nu vet jag inte om du hade tänkt ha två tillsammans, men ska du ha dem separerade bör du ha två hanar eller två honor. Då behöver man inte oroa sig för att det kan bli tjuvparning om de av misstag kommer ihop.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
0

**Vad för mått på buren?
**Beror på vilken vikt på kaninen. Men ju större dessto bättre. (kör gärna på långt över mini-måtten). Ska du ha 2 i samma bur hade jag kört på minst dubbla lagligt mått.

Vad behövs i buren? 
Sitthylla/hus, matskål, vattenskål/vattenflaska.

Är alspån bra bottenmaterial? 
Inte testat

Hannar/honor?
Ska du ha 2 kaniner tillsammans så är honor att föredra eller en kastrerad hane med hona. 2 hanar (kastrerade) är för stor risk att sätta ihop tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SelmaP]
0

Tack för svaren! Något jag glömde berätta är att jag kommer låta dem vistas fritt i mitt rum väldigt ofta, så en enorm bur behövs väl inte? Två dvärgkaniner ska det förrestem vara. Sen undrar jag om man behöver bada dem? Eller sköter dem det själva? Sen det här med foder, är medveten om att 80% av deras föda ska bestå av hö, men de övriga 20% då? Vad för bottenmaterial rekommenderar ni? :) och i toan, vad ska man ha i där?

Fridaaaa
0

#3 Kaniner badas inte. De sköter det själva.
Beror på hur mycket de får springa i rummet men till två dvärgkaniner hade jag inte haft under 150-160x50 (60) bur i alla fall.

Minst 80% ska vara hö resten är t.ex pellets, grönsaker.

Jag har ingen toa till mina. De har kutterspån i hela buren. Även testat Easyströ, tycker det är bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.