Tama och trygga
Också kommer ett sånt inlägg nu igen, förlåt.. Jag har frågat hur man får kaninen tam och det bästa sättet är väl att sitta i hagen och så, men Pix är fortfarande såhär, dock går det bättre med att lyfta, det går oftast nu, men ibland när jag kortar in kopplet och böjer mig ner får han som panik, han typ snurrar runt, backar och är helt vild typ, detta sker dock bara ibland men det är ändå jobbigt, han hatar fortfarande transportburen. Men han liksom vet inte vem jag är, han vet typ inte att det är jag som ger honom mat och godis, han förstår inte att transportburen inte är farlig och betyder ut och gå. Som jag sagt, ibland är han hur trevlig som helst och ibland är han sur och tråkig, har berättat om detta och fått svaret; leva med honom som han är alt. avliva.. Svar: ABSOLUT INTE avliva! Jag älskar honom och kommer fortsätta kämpa för hans förtroende. Han är underbar, bara lite skygg och ojämnt temperament. Det är det som är fördelen med att skaffa en unge från första början - att man lära känna den först och kan uppfostra den och kaninungen kan fästa sig vid en, klart kan man det med en vuxen kanin också men ungar är väl lite lättare. Men jag undrar då också hur kaninen kan fästa dig vid en, alltså inte springa bort och så. Läser på många sidor på Instagram hur underbara kaniner de har och de aldrig springer bort utan följer snällt efter en eller håller sig nära en eller hoppar upp i knäet när det händer nåt läskigt osv, det kommer mina kaniner nog aldrig göra :( De litar knappt på mig, de vet inte att jag är deras kompis och ger de mat och så, jag tror inte det.. Innan när jag var ute med Skutti tappade jag bort henne två gånger… Hon bara springer ifrån mig ju.. Och ibland får de såna konstiga, vet inte vad, som gör att de bara rusar skiiiitsnabbt iväg, inte rädda utan, jag vet inte, av nån konstig anledning och jag hänger inte med, som tur är håller hon sig i trädgården men jag tappade ändå bort henne tills jag gick till andra sidan och fann henne där. Vill inte ha henne i sele och koppel för hon känner sig ju inte "fri" då eller vad man ska säga, hon har ju vant sig vid att gå lös. Jag vill att de ska tycka om mig och hålla sig nära mig, och inte bara sticka ifrån mig. Vet att jag inte kan styra de eller så och att de är kaniner och inte hundar men ändå. Kan säga såhär, mitt liv är baserat på de, jag älskar de så himla mycket och det gör ont när de inte älskar en tillbaka.. Hur får man de att känna sig trygga vid en och inte vara rädd för en? Krångligt och säkert jobbigt att höra mig tjata om men hoppas ni orkade läsa allt och kan ge mig tips?.
Kan du inte testa att ha de inomhus under vintern eller så? För då är de med dig hela tiden och ni kommer säkert få ett starkare band. Ger du godis o så varje gång du går till dom? Har alltid gett tipset till de med osäkra djur: vägen till hjärtat går genom magen =) Om du har möjlighet skulle jag absolut rekommendera att ha de inomhus ett tag, det kanske kan hjälpa!
#1 Jo jag vill verkligen ha de inomhus, verkligen verkligen men mina föräldrar vill inte ha djur inomhus (av någon anledning) men utomhus är helt okej. Och jag är allergisk mot hö också :/ Nej jag ger inte alltid godis när jag går till de men jag kan testa, dock med nåt nyttigt för annars blir de feta snabbt ;) Men tack för svaret :)
äsch detta är inte att vara jobbig, detta är anledningen till att forumet finns, de som inte orkar läsa kan låta bli :)
det där med transportburen tycker ja du försiktigt ska öva in :) lägg favvogodiset vid öppningen och låt kaninen ta den tid som behövs :) se så den går närmre och närmre utan att du tvingar utan ist lockar :) då kommer kaninen till slut koppla transportburen till favvogodiset! :)
jag ger nästan aldrig min kanin mat i skålen. jag brukar använda pelletsen som godis! tränar trix, inkallning och ibland bara som mys att ja sitter och ger en i taget! :) nu vet han att när jag sätter mig på golvet så är det ofta han får godis när han kommer rusandes! :) han följer inte direkt efter mig men han är nyfiken på vad jag gör! :)
vad jobbigt att du inte kan ha dem inne… är du säker? finns allergisaker! man kan köpa hökuber har du provat? du kanske kan ha dem i tex badrummet så du ej sover i samma rum som höet liksom?
är de kastrerade? annars kan detta hjälpa mot humörsvängningarna! det hjälpte min kille som ibland bet i buren förut!
det där när du ska lyfta upp och kortar in kopplet, kanske kan du sätta dig ner och locka med godis osv, så att du har något gott=positiv upplevelse, och dessutom är på samma nivå så att kaninen ej blir rädd! kan vara läskigt med en hand uppifrån som en rovfågel+inkortat koppel som gör att han ej kan fly! skulle vara läskit även för oss ^^
nu äre lite kallt och blött ute, men har du någonstans du kan sitta (ett rum eller en rasthage) där kaninen kan vara lös och självmant komma fram till dig? tror det skulle vara bra! då kan du belöna varje gång han kommer fram! :)
låter farligt att ha kaninen lös utomhus… tänk om en hund eller något liknande kommer och börjar jaga då kanske du aldrig får fatt i honom eller värre… att han skadas mycket osv… :( lär honom gå i sele! öva inkallning om och om igen sen kommer han att röra sig efter dig när du ropar/gör ljud du lärt honom! jag brukar gå på ganska långa promenader på trottoaren här hemma med min kille :)
haha långt svar ^^ men jobba på med godis osv! mata alltid ut handen! du kan ju om du ej har tid för att öva tricks kan du ha maten i handen och hålla fram som en skål bara :) när du ändå är där ute för att städa osv :)
det bästa är om du kan ha dem inne iaf tills du känner att det finns en stadig relation mellan er! men svårt med föräldar(jag vet exakt hur det är!!!)
lycka till! berätta om hur du gör och hur det går!!
#3 Tack så jättmycket för svaret :) Jo han är kastrerad, och det brukar gå bra att lyfta honom, det är bara ibland som han typ får panik, ibland låter han mig lyfta, och jag går med honom i sele men honan har jag lös (jag skrev om båda kaninerna där ^^), jo det kan ju komma hundar men vi brukar vara i trädgården, men klart är det ju en risk… Hade försökt träna inkallning med de båda fast de verkar inte förstå haha, de vill bara ha godiset xD men jag gav honom godiset och drog det mot mig så han följde efter mig och då sa jag "kom då", jag tränade flera gånger men oftast bara han ignorerar mig :P eller bara hämtar godiset och sticker. Men tack, jag ska testa allt jag kan och sen berätta hur det går :) byw har haft honom sen maj.
Det med selen, hade samma problem. Prova att byta sele! Först hade jag en H-sele (v et ej vilken du har men iaf) men har bytt till bröstsele och går mycket bättre. Annars kan du väl öppna inhängnade och locka in den?
När det gäller transportburen, så är jag lite halvtaskig:) Men när de har gått in med framtassarna tar jag henne under rumpan och "trycker" in henne:)
#5 Selen är inga problem, den var han redan van vid så :) Jo känner mig sådär taskig hela tiden när jag tvingar in honom i transporten :/ men jag ska försöka locka istället, fast det kommer ju ta en tid menmen ;S
När jag hade en fransk vädur gillade han inte att jag plockade upp honom så jag använde också en transportbur, men när hans riktiga ägare plockade upp honom var hon bara bestämd och ba gjorde det. Han var jättesnäll då. Så det gäller bara att va bestämd o samtidigt vara snäll o berömma mycket. Jag hade också en dvv som inte gillade att jag klappade honom eller lyfte eller någonting, men när samma person tog upp honom var hon också bestämd och bara tog upp honom, han var jättesnäll då. Så man får nog lära sig att vara bestämd och inte vara rädd, men samtidigt göra det på ett snällt sätt så kaninen inte får en dålig upplevelse!
#6 Hehe :O Läste lite fel….