Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 585 ggr
Gerro
0

Funderar på kanin

Hej!

Eftersom att min älskade hamster gick bort för ett tag sedan så funderar jag på en ny kompis att mysa med. Och jag har börjat att fundera på om kanin kanske skulle passa mig.

Jag har haft kanin förr så det är inget nytt område. Dock vet jag inte Vilken ras? jag ska skaffa. Jag har tidigare haft blandisar, men den sista var en jätteblandis med ett förfärligt temperament. Hon bet och högg och det slutade med att jag sålde henne till en kille med mer plats och erfarenhet.

Jag söker en väldigt lugn ras som älskar mys (självklart så är det olika från kanin till kanin). Inte så stor då jag bor i en 3:a. En kanin med lättskött päls, alltså inte lejon av något slag, även om dom är hemskt charmiga. (Jag klipper nämligen min kusins kanin en gång i veckan och jag vet vilket extramt jobb det är)

En ras som jag fastnat för är dvärgväduren, men funderar även på holländare.

Någon med erfarenhet som kan berätta kort om hur raserna är? :)
Eller om någon kanske vet ännu en ras som kanske skulle passa mig?

(Somsagt så är detta bara funderingar. Får se om jag ev. bestämmer mig för ännu en hamster)

Väldigt tacksam för svar! 🙂

Love Lejonhuvadekaniner
0

Hej! En lejonhuvad kanin har jag aldrig klippt det behövs inte det låter som du menar en Angora! Jag rekommenderar en dvärgvädur:))

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Gerro
0

Oj förlåt! Så kanske dom heter haha ^^
Tack så mycket, kan du motivera varför? :)

Frosstis
0

Jag älskar lejonhuvade o tycker inte de behöver någon pälsvård förutom borsta då o då. de är jättesnälla o busiga och keliga och den perfekta kaninen tycker jag. Personligen tycker jag att dvärgvädurar är för lugna=)

Gerro
0

Haha, jasså för lugna?
Hur menar du? :)

Frosstis
0

#4 Alltså, det som jag har upplevt är att de har vart för snälla o lugna i all hantering o gos o sådant, liksom inte vågat säga till om de vill gå där ifrån o bara låtit mig göra vad jag vill med dom. Jag vill ha lite mer personlighet i mina kaniner =) Men drar inte alla dvärgvädurar över en kam förstås, dvärgvädurar är underbara så det är upp till dig vad du vill ha. Vill inte offenda någon eftersom det är massor här som har dvv som favoritkanin, men jag upplever dom lite tråkiga.. :p ;)

Love Lejonhuvadekaniner
0

#2 jag ska motivera mig:) jag gillar Lejonhuvad kanin och dvärgvädur båda raserna är lättskötta och har lungt och bra temperament. Dem är även ganska små som jag tycker är bra:) Jag ska ta en kull blandraser till våren Mamma dvärgvädur vit/gul brokad Wt och pappa dvärgvädur med inslag av lejonhuvad gul/svart japantecknad, om du orkar vänta så länge kommer typ para dem i början på april då jag vill att dem ska få färskt gräs när dem kryper ut. Lycka till:)

Love Lejonhuvadekaniner
0

Efter som du skrev mysa med tänker jag mig att du vill ha en lungn myspropp:)) därför tycker jag dvv:))

jela96
0

Har en dvärgvädur och en lejonhuvad. Har haft två lejonhuvade (en enkel manad och en dubbel manad) Om du inte vill ha pälsvård men gillar lejonhuvade skulle jag satsa på en enkelmanad lejonhuvad. Tjejen jag har nu är dubbelmanad lejonhuvad och hon behöver mycket pälsvård iallafall nu när hon är teddy pälsad. Den jag hade innan (enkelmanad) behövde bara borstas då och då. Men lejonhuvade är underbara! Båda jag haft har varit väldigt mysiga och lugna men ändå mycket bus :) Har ju en dvärgvädur nu vilket är min första så jag kan prata utifrån honom. Han är en underbar kille men inte lika mysig som min lejonhuvade. Han gillar att mysa när det passar honom och har väldigt mycket spring i benen. Men båda raserna är underbara! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

CorneliaAndersson
0

Jag älskar dvv!
Superlugna, Snälla, Lättskötta, Lättlärda (såklart är det olika individer och så, men överlag)

Men.. Sedan har jag kontakt med några som har holländare och som jag fått förklarat så är holländaren minst lika snäll och trevlig samt gosig och lättkött som dvv:n fast den kan ha lite mer fart i sig. Dvv:n är ju i många fall väldigt  lugn av sig. Kanske roligare om man har en lite mer aktiv kanin, enligt många.

Nu har ju jag aldrig haft någon holländare så jag kanske inte kan gå ut med alldeles korrekt info. Men det är så jag fått förklarat om rasen :)

Sen kan man också tänka på att vissa honor kan bli lite sura under brunsten, vilket en del kan märka av. Jag då som har dvv känner att hanen jag har är mycket otroligt trevligare än en av mina honor i alla perioder (dock är det en lejonhuvad dvv, som då kan bli lite 'bitchig' när hon brunstar).

Lycka till!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

kanin och häst
1

Dvv är bästa rasen, de har lättskött päls(även fuschen/cashmereväduren) och är otroligt snälla och gosiga, precis som du vill ha det(engilt din text) :) De är som teddybjörnar, fast levande, så rekommenderar sterkt denna ras.:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Gerro
0

Okej tack för ditt svar! :)

Låter spännande! Men somsagt så har jag ännu inte bestämt mig för om jag ska skaffa kanin eller inte ^^
Måste även prata med mamma först ;)

Tack för ditt svar (:

#8 & #9
Tack så jätte mycket för era svar! 🙂

[Sockertoppens_kaniner]
0

Har du fått mitt PM? :)