Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 558 ggr
Beeea
0

Kastrera kanin

Hej alla kunniga!
Mina bröder har fått sina första kaniner att ta hand om, två hanar av rasen Gotlandskanin som är 4 månader. Som jag har förstått det så bör man kastrera hanarna om man vill fortsätta ha dem i samma bur när de blir könsmogna och revirbenägna.

Så nu till mina frågor;
När bör man kastrera dem?
Räcker det med att bara kastrera den ena hanen eller bör man kastrera båda för att de ska kunna gå ihop?
Hur riskabelt är en kastrering för kaniner? Har nämligen hört att de kan vara ganska svåra att söva.

Tacksam för svar :)

loppankanin
1

helst ska du kastrera dem nu då de börjar bli mogna. 

Har ingen aning om det räcker att kastrera en hane och det kan bli komplikationer när en kanin ska sövas.

Annars så kan ju kaninerna få egna burar att bo i så slipper ni oro er! 😉

[krysopras]
1

Du bör kastrera bägge. Kastrerar man bara en lär den få mycket stryk av den okastrerade. Gör det så snabbt som möjligt och skilj dem åt medan såren läker och hormonerna lugnar ned sig, brukar ta 2-8 veckor. Det är bästa sättet om du vill att de ska förbli goda vänner. Kaniner är glada för sällskap så det är mycket bättre för dem att vara tillsammans än bo skilda åt i varsin bur. 

Vid alla operationer kan kompilkationer uppstå. Kastration av kanin är numera en standardprocedur som är mycket säker. Men hitta en vet som är bra på kaniner.

MsSofieG
1

Och förbered dig på att de möjligtvis inte kommer kunna gå ihop efter kasterationen heller. Hanar är i regel svår att ha ihop även om de är kastererade. Så ha en plan B om de skulle börja bråka och ha en till bur redo.

Beeea
0

Tack för svaren🙂
Då ska vi boka tid för kastrering så snart som möjligt.

[krysopras]
1

Ofta går det bra om hanarna är uppväxta ihop och inte har hunnit bli fiender/aggro emot varann innan man kastrerar. Men vänta några veckor med att sätta ihop dem igen  för de kan bli hormonellt knäppa den första tiden efter kastreringen.