Trägolv ett problem?
Min frasse som nyligen blev innekanin gillade inte mitt trägolv alls. Hon gled runt och var otrygg och jag har planer på att köpa mattor. Att golvet är nypolerat gör det inte bättre. Hur hanterar era innekaniner trägolv?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

De flesta filmer/klipp jag sett med innekaniner, där har i stort sett alla mattor på golven! Lite taskigt att ha kaninen på ett halt golv, de vill ju snabbt kunna söka skydd och det blir då Bambi på hal is istället! Kör med trasmattor eller liknande.
Många kaniner har problem med parkettgolv.
Kan rekomendera IKEA-dörrmattor. Kostar 4kr/st så man kan köpa en bunt sådanna och lägga ut på golvet. Det är halkskydd på undersidan så dem glider inte iväg på trägolvet👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ja, dörrmattor vore nog bäst, tills jag har råd med bättre. Jysk har liknande billiga och ligger i närheten. Då kan jag använda dem och sen när jag har råd med snygga mattor kan mamma få dem till sina hundar.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Vår lilla tjej verkar älska parketten. Hon är nog lite tokig. 😉 Hon tar sats på klinkergolvet (där vi även har mattor och filt till henne) springer rakt ut, lägger sig på sidan och tar svängen, upp på benen igen och drar iväg åt andra hållet och gör några glädjeskutt på vägen. Detta göra hon flera gånger i rad så det verkar precis som om det är för nöjes skull. 😂
Gäller nog att hålla klorna riktigt korta dock antar jag för annars kanske det blir för mycket glid.
Jag har haft kaniner på trägolv. I början var de försiktiga och tyckte det var svårt/läskigt att gå på golvet, men sen blev de vana och kunde springa runt utan problem. 😛 Samma sak med stengolvet i köket.
Min tjej gick inte utanför mattan när hon var liten för hon kom ingenstans, men nu har ho inga problem med golv längre utan hon är försiktig. Men det blir bambi på hal is när hon blir rädd. Men jag skulle rekommendera att köpa en matta så att kaninen har att välja mellan och någonstans att fly till om hen känner sig osäker :) På mattor kan de skutta omkring som de vill. Min tjej går så sakta så sakta på trägolvet, men har sina lyckofnatt på mattan, och de vill man ju inte missa ;)
Mina springer glatt runt på trägolvet och struntar i halkan :) Men i buren har jag Borris mattorna som nämns i #2. Stilrena, billiga, platta, bra grepp, lätta att dammsuga och tvätta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Milton hatar vårat trä golv eftersom han glider runt så mycket men nu får han springa i vardagsrummet där vi fått lägga in tre mattor :) Bella bryr sig inte om det är trägolv faktiskt men båda älskar att springa fram och tillbaka på vår långa trasmatta
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Vi har hala golv här hemma, dock inte parkett men minst lika halt. Säger som #5, min kanin vande sig direkt och nu är han expert på hur han ska ta sig fram helt felfritt.
Sen älskar min kanin att ligga direkt på golvet när det är varmt, blir svalt och skönt tycker han. Sen är det lättare att hålla de rent när de inte är mattor överallt imo.
Pretty wise //
Tror de vänjer sig =) men om de springer fort kan de halka och slå i tänderna eller så
Jag funderade på att köpa Lidls billiga 60x100cm mattor nästa vecka, men det blir nog jysk 6krs mattor för nu. De kan jag ge bort till mamma och hennes hundar ifall jag vill köpa något snyggare sen.
Jessica Jones (2015-)