Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1378 ggr
[bessiethebeast]
0

Allmänna frågor

Jag är en person som ofta går runt och funderar och lyckas samla på mig väldigt mycket frågor. Tänkte höra om någon här kan stilla min nyfikenhet och besvara lite allmänna frågor bara :)

1. Är kaniner färgblinda? Eller hur ser dom färger överlag?
2. Hur "pratar" kaniner med varandra? Är det bara genom kroppsspråk eller gör dom ljud som vi inte hör?
3. Svår fråga, kanske ingen som vet? Men hur tänker kaniner? Tänker de i bilder eller i något slags språk som de har?
4. Kaniners päls "tål" ju inte riktigt vatten. Så fria kaniner i naturen, tar dom skydd när det regnar eller bryr dom sig inte om det?
5. Lukten på människor kan ju ändras. Av parfym eller om man röker osv. Om jag tar på mig en ny parfym, känner då min kanin igen min lukt för att jag har någon slags "grundlukt" som inte förändras, eller känner han bara igen mig genom att höra när jag pratar och se att det är jag?

Tacksam för svar :)

sannadetejag
0

Spännande frågor :) Följer och ser om någon har svar :)

Sofia75B
0

Följer också. Intressant. 🙂

Fridaaaa
0

Vart har du hört att kaniners päls inte riktigt"tål" vatten?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin och häst
0

1. Pass 2. Pass igen 3. De skickar bilder, men också ibland "texter" 4. Vad jag vet bryr de sig inte, mina små gillar bara regnet, och det är jobbigt då den ena är långhårig. 5. Pass ännu en gång Var kanske inte till så mycket hjälp, men lite.

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[bessiethebeast]
0

#3 tål var ett dåligt ordval. Men man ska ju tex inte bada kaniner eftersom nå viktiga fetter i pälsen inte klarar av det. Är inte så bra på just detaljerna varför så kan ha fel men det är va jag har lärt mig i alla fall.

[bessiethebeast]
0

#4 tack! Hade inte förväntat mig någon som skulle veta svaret på alla frågor så är glad när nån ba svarar på de dom vet :)

Nallemillan
1

Bada kaniner ska man inte göra. Men finns många tävlings ekipage som fuktar/blöter öronen pga värme. (på sommaren)

Fridaaaa
0

#5 När det kommer till badning av kaniner är det schampoot som är boven inte bara om man sköljer av/badar i vatten 🙂 Men nej man ska inte bada kaniner om man absolut inte behöver det, t.ex vid ohyra eller så

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pepsikanin
0

Bara min kanin som inte alls har problem med regnet? För ett tag sen så började de spöregna när jag var ute med han och inte störde han sig på de? :)

Håller med ovanstående oxå, däremot brukar jag bada hans baktassar om han har fått typ bajs eller något på dem! ;)

tlover
3

#0 2. Hur "pratar" kaniner med varandra? Är det bara genom kroppsspråk eller gör dom ljud som vi inte hör?

Kaniner gör visst ljud vi kan höra, tex så kan dom "tuta" vilket kan betyda allt från jag är kåt till varningsläte.

Dom kan grymta/knorra vilket oftast är ett "må gott" läte

Dom kan skrika vilket är ett "hjälp jag håller på att dö" läte (har aldrig hört det själv men mamma har det).

Hur pratiga kaninerna är beror på kaninen, våra kaniner är väldigt pratiga och pratar varje gång vi matar dom i princip.

Dom kan stampa vilket antingen kan vara "jag är kåt"/"jag är färdig" el liknande (vid parning) eller "varning" (om det är rovdjur i närheten).

En lätt dutt med nosen betyder "du är min kompis"/"Du är i min flock".

En hård dutt med nosen el flera envisa duttar betyder "du är ivägen".

Att dom "boxar" med framtassarna eller gör utfall som om dom skulle bitas betyder ungefär "stick härifrån" (vanligare bland honor med ungar/brunstiga honor).

hmm det finns mer men jag kommer inte på det just nu men visst har kaniner ljud för sig

l'm back

Bunnybutt
0

Det där med lukt är intressant. Min kanin är ganska osäker och väldigt "mammig" så jag vill ju att hon ska känna sig trygg när hon känner min lukt. Men som sagt så har man ju ofta parfymer eller så har man varit mycket hos pojkvännen och luktar annorlunda, förvirrar det kaninen eller hen kan fortfarande känna att det är jag?

[bessiethebeast]
0

#11 Själv har jag aldrig märkt att min kanin verkar reagera på att jag luktar annorlunda. Men det kan ju vara för att han hör att det är jag osv.
Har funderat på just den frågan väldigt länge faktiskt.

RebeccaG
2

1. Kaniner är färglinda till viss del, dem ser vissa färger bättre, som grön & gul. Andra färger som röd & blå ser dem sämre. 

2. Kaninens språk är en kombination av kroppspråk, ljud, gester & signaler. 

3. Kaniner lever i nuet. Vad som kommer imorgon eller vad som skett är inte något som ältas. Jag tror det är därför kaniner är så pass lyckliga som dem är. Dem tänker inte på hur allt blir jobbigare när dem blir äldre, att matte glömde ge mig godis i förrgår eller liknande. Däremot tror jag att traumatiska upplevelser triggar instinktiva beteenden. Men det e bara vad jag tror och vad jag har lärt mig när jag studerar kaninens språk. 

4.Kaninens päls tål vatten ganska bra. Det är inte vattnet i sig som är farligt. Jag är ute och går/springer med mina kaniner när det regnar och det är inga problem. 
Sålänge man kan få dem torra igen så är det inga problem. 
Däremot är bada/duscha en kanin en annan femma. 

5. Jag använder också parfym till viss del(vissa dagar är det inget som lockar mig direkt) och mina kaniner känner alltid igen mig. ("Nu kommer hon som ger oss godis!😍") 
Som tidigare nämnt är kaninens språk en kombination av kroppspråk, ljud, gester & signaler. Även ifall min doft ändras så har man ändå en "grunddoft". 
Sedan känner mina kaniner igen mig på sättet jag rör mig, hur jag låter & vad jag gör. Om min syster skulle försöka kopiera mina rörelser/mitt vardagsmönster skulle dem inte reagera nämnvärt då dem känner igen henne också, men som en annan person. Jag har en kanin som inte tycker om min syster(vet inte varför, deras kemi passar helt enkelt inte ihop). När jag utför min kvällsrutin kommer hon fram och ska hälsa. Skulle min syster försöka kopiera min rutin skulle Dottir(min kanin) märka att det inte är jag och därav reagera annorlunda. 
Vi människor har något som kallas microsignaler & microuttryck. Dessa kan inte kontrolleras då varje person utför dessa signaler och uttryck annorlunda. 
Jag har märkt att kaniner är väldigt duktiga på att läsa dessa signaler och använder bland annat microuttrycken för att identifiera individer, både mellan människor och andra kaniner.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube