Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 948 ggr
Frosstis
0

Skillnad på kön

Tycker ni det är skillnad i temperament på honor och hanar? Han endast haft en hona och hon var den gosigaste jag någonsin haft och hon var jättesnäll, men vägrade bli rumsren. Det har vart olika temperament på de hanar jag haft, men min senaste hane var otroligt snäll och gosig, precis som honan.

Så hur är det för er? Skillnader på kön på lejonhuvade kaniner?

Fridaaaa
0

Enda skillnaden jag märkt är att honor kan bli tjuriga vid brunst men inget jag märker på de flesta av mina, vissa händer det då & då, främst på  våren&sommaren.
Har enbart honor nu 🙂 
Tycker personligen inte det sitter i könet men är så jag upplever det av alla kaniner jag haft i alla fall. Och gäller oavsett ras.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
0

Oki. Vad ska man göra vid brunst om de är sura då? Är det typ en vecka i månaden eller så? ;)

Fridaaaa
0

#2 Jag gör inget speciellt, försöker hantera som vanligt. 
Nja inte riktigt som med oss människor, vet inte riktigt hur länge eller ofta de brunstar då jag sällan märkt det på mina honor 🙂

[oroligkaninägare]
0

Min hane Tassen är som en hund ur mysig kille så är även min hona papaya hon är aldrig arg eller så. Mysig och gosig tjej som är busig som sin kille Tassen :)

Facie
0

Alla kaniner verkar vara så himla olika! De sägs att hanar skvätter men min hane har aldrig skvätt i hela sitt liv. Min hane (en dvv) är väldigt självständigt, vill vara med hela tiden, väldigt aktiv men samtidigt väldigt mysig :)

Pretty wise //

Frosstis
0

#5 Ingen av de hanar jag haft har skvätt heller! Min förra älskling var väl lite uppvaktande som man säger men jag tyckte det var bara för han var så social och ville vara med hela tiden. 

Den kaninen jag funderar på är en hona men jag är lite tveksam för jag hellre vill ha en hane även om jag haft väldigt bra erfarenhet av honkaniner så känns det lite som att det kan bli jobbigt då honor inte känns lika sociala.. så svårt det här tycker jag. Men hon verkar snäll, uppfödaren säger att hon är först fram i kullen och är väldigt lekfull och så men är fortfarande tveksam :S

Peak303
0

Jag har haft både hanar och honor som visat ett beteende som dem inte ska göra, aggressivitet. Men det beror helt och hållet på vilken individ man kollar på. En hona jag hade ville aldrig kela men var hur kelen som helt när hon själv valde. Medan andra honor har varit mer att "okej då, vi kelar". Vissa honor surar inte alls vid brunst medan andra blir ilskna som få. En hane jag haft kunde inte ens känna lukten utav en annan hane för då attackerade han.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Frosstis
0

Men hur är det med att få honor rumsrena? För den honan jag haft kissade överallt och det var jättejobbigt. Brukar honor vara så?

[Mi-rand-a]
0

Tycker honor är enklare att få rumsrena än hanar och speciellt när det gäller okastrerade hanar då dem tycker fruktansvärt mycket om att kissa och bajsa i sängar

Sofia75B
0

Har inte heller haft problem med att få honor rumsrena. Tror det mesta har med individen att göra inte könet.

[Tilde]
0

Ingen skillnad förutom en av mina honor som blev ett monster under sin första dräktighet och en hane som skvätte under tonåren. 😛

Facie
0

#6 Jahja! Grejen med min hane är att han visar inte tecken på något sexuellt beteende alls faktiskt, haha! Jo.. ibland skuttar han runt mig i ringar och "grymtar" men thats it, de gör han oftast när han inte sett mig på ett tag, inte annars.
Varför inte ta en av varje? Jag ska snart köpa en hona också :)

Pretty wise //

Frosstis
0

#12 Ja jag tycker det är jättemysigt.

Jag tror dessvärre jag inte får skaffa två kaniner.. dagen innan mitt hjärta dog frågade jag mamma om vi skulle skaffa sällskap och hon sa att vi skaffar inte en ny kanin förrän tarzan går bort. så :(( 

Vill ha en hane men har fastnat för en hona. ugh

Facie
0

#13 Isf så tycker jag att du ska köpa en honan. Jag tror inte könet spelar så stor roll utan det viktigaste är personligheten.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#13 Kör på det som känns bäst och inte kolla för mycket vad det är för kön på kaninen 🙂

Frosstis
0

Jag ska se om jag får köpa honan. Finns en tjej som är intresserad och jag kan inte tinga kaninen än tyvärr, så får se vem som hinner först :-(

sannadetejag
0

Jag tycker inte att könet har någon betydelse på hur dom blir utan kaninen blir vad man gör den till