Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 532 ggr
Majasmamma
0

Ny kaninägare!

Hej på er! Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite råd och tips? från er som är erfarna av kaniner. Igår köpte vi med oss två kaniner från djuraffären, honan är 6 v och hanen är 12 v. Dom är fortfarande väldigt rädda, skakar som asplöv när ni närmar oss.. Vi har tagit ur dom från burarna och låtit dom springa fritt och även kelat lite. Vad kan vi göra för att underlätta, få dom tama? Vi har en snart 3 år gammal flicka som längtar efter kel och mys! Tack på förhand!

/ Ingrid

Fridaaaa
1

6 veckor bara, betyder att den tagits för tidigt från mamman om den inte precis kommit dit 😕
Vänta med att ta ut dem om de är så rädda, det hade jag gjort, Det kan ta tid att få dem tama, vissa går snabbt, man får ge det lite tid. 
(men ha dem åtskilda även nu om ni inte redan har det då hanen kan ha blivit könsmogen nu och kanske försöker para honan)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majasmamma
0

Tack för svar! Jag skrev fel, honan är 9 veckor. Hanen är inte könsmogen ännu, han ska kastreras om några veckor. I djuraffären sa dom att vi kunde ta ut dom och försöka på det sättet.. Hela dagen igår och natten tills idag var dom i buren, utan att vi tog ut dom. Ska tilläggas att hanen är mer tam än den lilla, antar att det faller sig rätt naturligt. Fler konkreta tips? på vad man kan försöka med när dom väl är ute ur buren?

/ Ingrid

Facie
0

Jag hade nog börjat sitta vid buren och prata lugnt med dem. Med tiden blir det nog modigare då och vågar komma fram och lukta. Man får ta det ett steg i taget, slarvar man så blir det bara fel. Ha inte för bråttom.

Pretty wise //

Majasmamma
0

Ja jag läste om att man kunde försöka på det sättet, jag får helt enkelt göra det. Nu är dom lugna i soffan och nosar runt överallt, kommer och hälsar på oss då och då. Tack igen!

/ Ingrid

Fridaaaa
3

#2 Inget man ser om de blir. Hade särat dem nu och kastrerat från 4 månader, sedan måste de vara särade minst 4 veckor efter kastrering🙂

Djuraffärer är tyvärr inte så tillförlitliga alltid, förespråkar alltid att köpa från bra uppfödare istället. Men eftersom de är rädda hade jag tagit det lugnt ett par dagar & låta dem vänja sig. Kunna vara i sitt hus/sitthylla om de vill och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Facie
0

#4 Det låter ju som ett bra tecken i alla fall. Kaniner är så fruktansvärt nyfikna att de klarar inte av att hålla sig från att utforska om man bara ger dem lite tid!

Pretty wise //

Majasmamma
0

Tack för bra svar hörrni! 😊

/ Ingrid

Frosstis
1

Handmata är mitt bästa tips? =) Vägen till hjärtat går genom magen ❤️ Vad ger du för pellets?

jbson
1

När vi fick hem våra små bebisar i somras ägnade vi flera timmar med dom i deras Hage och mutade med pellets så fort de vågade sig fram till oss och det tog bara några få dagar så var de supertama, hoppade upp i våra knän och kom så fort vi ropade på dem. Så mat är mitt tips?. Vad köpte du för mat till dom? Intressant att höra vad djuraffären rekommenderade. 😊

Majasmamma
0

Man får bara ha tålamod helt enkelt :) Jag har inte fodrets namn i huvudet nu, det har iallafall ett högt fiberinnehåll. Ger några matskedar per dag till dom. Båda två har god aptit så det kan jag glädjas åt. Kram

/ Ingrid

[[Rabbitsforlife]]
0

Sitt vid buren och prata lugnt med dom, klappa dom om dom tillåter och låt det ta den tiden det tar. Hellre långsamt bygga upp ett bra förtroende än att stressa fram något som lätt kan gå förlorat då. Se till att kaninerna bor någonstans där det är lugn och ro. Kan bli ganska livat i huset med en treåring och sånt kan stressa och göra att det tar längre tid innan kaninerna kan slappna av och känna sig hemma. ;) och lyssna inte blint på vad dom i djuraffären säger, det finns dom som är kunniga men det finns också dom som inte kan något alls och lär ut helt fel information. Grattis till era nya familjemedlemmar!