Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1029 ggr
EvelinaS-L
1

Kattsand?

Hejsan!
Finns det något kattsand som inte luktar och är ok att ha i kanintoan?

Tacksam för svar.

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Undviker helst spån pga nedskräpning.
Har haft tidningspapper i lådan nu, vilket jag tycker funkar bäst, men nu när jag flyttar (till egen lägenhet) så kommer jag inte direkt få hem tidningar på posten så då blir det ett problem.

_Kram Evelina
_

[zendaimimon]
1

Ett bättre alternativ för både kaninen och dig själv kan vara papperspellets (t.ex toa-lätt). Det dammar inte, luktar inte illa och kaninen drar inte med sig det när den hoppar ur lådan.
Men ska du använda kattsand så köp ett som är så dammfritt som möjligt och ha koll så att kaninen inte äter av det.

Sunset_luna
0

annars finn det ju peewee pellets som löser upp sig till spån när det blir blött, har det till mina katter och är väldigt förtjust :)

EvelinaS-L
0

#2: Ja det kan ju vara ett alternativ med. Dock upplevt att det luktar.. Men det kanske bara är jag :)

#3: Det låter ju bra, vill åt just det där att det antingen "klumpar" ihop sig eller så, då jag gärna byter toaletten varje dag, och vore tråkigt att behöva slänga allting pga kiss/bajs blir utspritt..

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Vill även ha tips? på bra alternativ till att ha höet i.
Då lägenheten är ynka 27kvm så har jag ej plats till att ha nån bur, och han kommer därför att vara lös i lägenheten (som han är van att vara). Kommer därför bara ha toaletten ståendes i ett hörn, och vill som sagt ha bra tips? på hur jag kan ha höet utan att skräpa ner hela lägenheten..

_Kram Evelina
_

[Sockertoppens_kaniner]
0

#5 Du kan ju sätta upp en höhäck på väggen och ha typ en matta under så det inte skräpar ned så mycket. :)

Fridaaaa
2

Sand till kaniner är inte bra, speciellt inte klumpbildande ifall kaninen får det i sig. Många rekommenderar inte just sand till kaniner.

Toa-lätt vet jag folk som har och är nöjda,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sannadetejag
0

Man kan köpa en snygg liten korg och ha hö i :)

[zendaimimon]
0

#5 sät höhäcken på väggen och ha kaninen toalett under.

Facie
0

Använder kattsand som klumpar sig och neutraliserar lukt. Städar varje dag och då luktar det nada

Pretty wise //

EvelinaS-L
0

#8: risken är då att han kissar/pluttar i korgen medans han äter, vilket kommer lede till slöseri med hö + att det är ofräsht..

#10: vilket använder du?

_Kram Evelina
_

Facie
0

Olika varje gång faktiskt, beror på var jag handlar, men läser bara på förpackningen och tar den som neutraliserar lukt och klumpar sig. Har provat en hel del som uppfyller de kriterierna och alla har funkat utan toa-lätt, den tyckte jag var sjukt opraktisk :)

Pretty wise //

Marsvinsmamman
0

Vi hade klumpbildande finkornig sand i toan förr när vi hade frigående innekanin. Det luktade ingenting alls och det var otroligt lätt att rengöra. Bara lyfta bort kissklumparna och sila fram plupparna. Och för oss som har trädgård så var det bara att slänga ut den använda sanden till rosorna ( de älskar den leran).

Vår kanin åt aldrig av sanden, vi hade den ju enbart i toalådan som stod i i ett rum och kaninen var frigående. Så för oss var det ett fungerande alternativ.

Frosstis
0

Fastnar kattsand i fluffig päls?

taxidriver142
1

Jag tycker det fungerar relativt bra med kattsand som inte är klumpbildande, som t.ex Miss Cat och Coop X-tra. Ett problem är tyvärr att kaninen gärna blir "dammig" på undersidan av kroppen och att det skräpar ner en del. Toa-Lätt papperspellets är rent, hygienisk och skräpar inte, men kan vara lite väl hårt som liggunderlag.

EvelinaS-L
1

#12: okej tack! :)

#15: hmm, jag får helt enkelt prova mig fram och se. :) Toaletten är som sagt bara till för att kissa/bajsa i, då han är frigående och inte gärna sitter/ligger i lådan annars så förhoppnings så blir han inte dammig.

Sen tänkte jag på det här med höshäck. Jag vill egentligen inte ha hösäck då jag föredrar att låta kaninen äta sin föda från marken, men. 

Jag tänkte att om jag köper en toalett med höga kanter och extra hög längst fram, så kanske det går att borra hål och sätta fast höhäcken på den höga sidan..? någon som provat det?

_Kram Evelina
_

[Emilia-W]
0

Jag använder helt vanligt träpelllets (värmepellets) som jag köper på granngården, 49kr för 14kg! :)

[hattifnatten]
0

#14  Jag testade kattsand en gång, och geggade ihop sig och fastnade i min långhåriga kanins päls.   Det funkade verkligen inte alls för oss, men det kanske är olika beroende på sort.

Hade Toalätt i lådan förut, men nu har jag torvströ (utekaniner).   De flesta av mina kaniner är dock inte rumsrena alls, det är bara en av dem som går konsekvent på lådan.    För innekanin är Toalätt väldigt bra!

Frosstis
0

#18 Hur funkade det med långhårig kanin och toalätt då? =)

[hattifnatten]
0

#19   Det var inga problem alls!

Lollo89
0

Kattströt Öko Plus ekologiskt träfiber som klumpar sig. Det är lätt att skopa upp klumparna och den tar bort all urindoft. Är jätte nöjd med den :) Prisvärd och dryg

jbson
0

#21 vart köper du det?

EvelinaS-L
0

Det va såhär jag menade med höet i toaletten. http://migrated.ifokus.se/uploads/2c9/2c93bdf6a5ad1bae23102d662ba3d726/dsci6775.jpg

Någon som provat det?  och någon som vet vart man får tag på en sådan toalett? (med hög kant längst fram)

_Kram Evelina
_