Blandade frågor
Eftersom vi pangtjoff blev kaninägare så har jag några allmänna funderingar:
Hur får man dem att förstå att bli upplyft inte är någon fara?
Hur toatränar man dem på bästa sätt?
Ska man säga till kaninerna när dem naffsar, isåfall hur?
Vilka frukter och grönsaker kan man egentligen ge en kanin dagligen?
Brukar honorna bädda?
Vi hade en kanin för länge sen men han var otroligt osocial och ville aldrig vara med, och blev aldrig tam.
Denna lilla madam är däremot väldigt nyfiken och jag känner på mig att hon kan bli en väldigt fin kanin om jag "uppfostrar" henne rätt.
Hankaninen som vi hittade tillsammans med henne ska kastreras nästa vecka, sedan ska dem förhoppningsvis bo tillsammans. Håller tummarna att dem kommer överrens, vad tror ni om detta?
- Övning ger färdighet. Öva från marken. Dvs att kaninen är trygg med er att när ni klappar den när den är på marken. Sedan kommer den mer och mer att acceptera att bli lyft och buren. Men vissa kaniner gillar de inte, men accepterar det. Vilket är bra att ha i tanke. Men öva, öva och ge inte upp. Släpp inte ner kaninen för den sprättar. Håll i den tills den lugnar sig.
- Sätt en toa i det hörn som kaninen själv väljer och sedan flytta dit bajs som hamnar utanför.
- Jag brukar säga "nej" och blåsa på mina kaniner när de inte sköter sig i buren/när jag är samma höjd som dom tex. när de är i buren eller på mitt "kaninbord" Då blir de lite paffa
- Skulle säga grönsaker ges max 3 gånger i veckan och frukt/bär ska ses som godis. Små mängder av både grönsaker och frukt. Finns artiklar på forumet och kaninmagazinet.se om vad kaniner kan äta
- Ja, vid te.x. brunst
De kommer säkert komma överens men tänk på att hålla dom isär 4 veckor efter kastrering.
#1 Tack så mycket för dina svar!
Hon har börjat kissa överallt.. Bajset är för mig ingen fara eftersom det är så lätt att bara plocka upp. Men hon har under dagen kissat på mattan, täcket & kudden…
Hur får jag bort det här beteendet?