Biter på gallret!!
Hej! Jag har tre kaniner som bor ute året om, dom har stora burar och får vara ute i hagen minst 1 timme var om dagen, om vädret tillåter det ;) Hagen är jätte stor, ca 15 kompostgaller placerade som en "cirkel" Jag brukar "träna" dom då de tycker att det är roligt. "Träningen" brukar vara några enkla tricks så såsom att stå upp på bakvenen, komma när jag kallar, hoppa över hinder mm. Men dom biter/tuggar på bur gallret! Jag har läst att det kan bero på att dom/den är understimulerad och att det kan skada tänderna. Några förslag idéer på vad jag kan göra för att få dom att sluta tugga på gallret?? Tack på förhand!! :)
Bakbenen*
Min kanin biter oxå på sitt galler ibland och då vill han tala om att jag vill inte vara instängd. Min kanin är bara instängd när jag jobbar å sover sen går han fritt i lägenheten och han tycker att han alltid ska få göra det
För det första är "minst en timme" för lite tid! En normal kanin rekommenderas att få springa av sig i minst 3 timmar om dagen! Min är i sin Hage minst 10-12 timmar när vädret är bra. Annars får han även springa av sig i våra dagliga skogspromenader. Att få färska trädgrenar i buren varje dag att gnaga på är också bra att ha så dem har nått att aktivera sig med.
Dom får vara ute MINST en timme, det kan bli upp till 2-3 timmar var, men eftersom att jag bara har en Hage och inte kan dela av den så hinner dom inte alltid vara ute mer än 1 och en halv timme var. Det finns så mycket katter i mitt område så jag kan inte lämna dom ute själva, så ibland har jag inte riktigt tid att sitta där och hålla koll i så många timmar ;)
Jag har inte buren och hagen i trädgården, de finns ca 100 meter bort från huset/trädgården, så det är lite svårt att sätta ut dom, gå där ifrån men samtidigt ha koll. Även om katten/katterna inte kan ta sig in i hagen så är det väldigt lätt för en kanin att bli skrämd, det är det jag är orolig för. Dom får färska grenar i buren var dag (i lagom mängd) och dom har alltid hö att gnaga på, men dom verkar endå vara understimulerade :/
Jag kan inte häller lämna min kanin när han är ute på grund ut av katter för ser han en katt så skriker han å det är inte kul
En av mina kaniner(smily) vaktar hagen jätte mycket, är hon på dåligt humör så får inte ens jag komma in i hagen för då "morrar" hon. För några dagar sedan hoppade en katt in i hagen, men kaninen var så tuff att hon jagade ut katten där ifrån. Mina andra två kaniner däremot är jätte rädda för katter, hundar, bilar som kör förbi mm… det räcker att våra getter "bäar" ;) så blir dom rädda. Kaninburen och hagen står ca 5 meter ifrån getternas Hage så dom är endå ganska vana vid ljuden…. Om jag har lite tid så får en kanin vara i hagen å en i sele och kppel som jag binder fast i benet på kaninburen, så då sparar jag lite tid+att kaninerna får vara ute så länge dom behöver!
Kopplet är ca 3 meter långt .
#11 Bind aldrig fast en kanin i sele & koppel om du inte sitter bredvid hela tiden! Kan sluta illa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj, det är klart jag är där hela tiden!!! Ifall den fastnar i kopplet eller blir rädd… Jag ber om ursäkt om jag var otydlig!! ;)
Du verksr inte ha hittat en så bra lösning på hur du ska aktivera dem. Att binda fast en kanin (i en lång koppel) i syfte att rasta den är ingen bra ide, förmodligen känner kaninen sig stressad och enbart "fast" i detta läge. Ha gärna sele och koppel men då får du gå bakom och låta kaninen leda dig så kaninen känner att den kommer något vart :) För många kaniner räcker inte ett liv i Hage för att den ska känna sig tillfreds ^^ så ja att ha kanin är i detta fall svårare än att ha hund faktiskt då hundar kan springa bredvid en och följa en utan problem^^
Enda lösningen är helt enkelt att fixa rovdjurssäkra hagar och du får dela av hagen så alla får vara ute tillsammans :) Finns massor med tips? om hur man säkrar en Hage.
#8 väggar + tak (som tur är gräver inte katter så bra).
Håller man någorlunda koll kan bärnät räcka som tak men har man inte någorlunda koll skulle jag inte ha kaninerna i en Hage med bara bärnät som tak (vi har haft en kanin som dödades av vår katt 😕så jag är extra noga med sånt.)
Vi hade en kompostgallerhage med golv och tak som hade träramar så det var riktigt stabil och var definitivt kattsäker men inte "bli mosad av en hund" säker, men kaninerna klarade sig den gången.
Större burar med bra aktivitetmöjligheter i, kan också vara en möjlighet om du inte får det att funka med Hage.
l'm back