Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 299 ggr
[oroligkaninägare]
0

Är vikterna bra på kaninerna ?

Tassen väger 2255 g Papaya väger väger 2200 g Är de någon som är tjock ?

Fridaaaa
2

Omöjligt att svara på utan bild.
Och att bara skriva vikt och kaninens namn säger ingenting heller. Att skriva ras hjälper i för sig inte så mycket men lite mer "hum" ändå, för kan ju skilja sig en hel del inom raserna också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sannadetejag
0

Vad är det för raser?

[oroligkaninägare]
0

Papaya är dvärgvädur rex-pälsad Tassen är bland ras mellan dvärgvädur och en ras som jag inte vet :)

Fridaaaa
1

Som sagt, omöjligt att säga. Man behöver bland annat se kaninerna (bra bilder) för att kunna avgöra det.

sannadetejag
0

Vikten låter okej

tussen12
2

Nu kanske mina rexar är små men mina ligger på 1,5-1,8 kg beroende på kroppsbyggnad mm :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
1

Ella ligger på runt 2 kg, lite mullig just nu, bör ligga på runt 1,8 kg, men som sagt, skiljer sig från kanin till kanin så man kan inte säga om det är bra vikt eller inte

sannadetejag
0

Det underlättar om man kan få se en bild

Zabbio
2

Känn på  kaninen. Ryggen ska kännas runt, men ändå så att man vet vart ryggraden går, höftbenen ska också kännas men inte sticka ut. Man ska inte känna skeletet väldigt tydligt, men m man måste anstränga sig för att känna det alls så är det för mycket fett.
Dvärgvädurar har ofta ganska runda och kompakta kroppar, så där bör det kännas fast och runt, ryggraden kan vara mer inbäddad i fasta muskler. Unga kaniner kan vara lite tunnare utan att det är fel, men ska inte heller vara magra.

Det är svårt att se en kanins vikt på bild, om den inte är väldigt smal eller väldigt fet. Men har de fri tillgång på hö så är de iaf inte hungriga även om de är smala, och kroppen tar mindre stryk än om de tex  blir smala av at gå utan mat flera timmar om dagen. Självklart är det inte bra att vara mager på hö heller, det fattas ju näring och energi då.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.