Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1542 ggr
[Empisen]
0

Lösa kaniner!

I närheten av där jag bor såg jag idag 4 lösspringande kaniner, antagligen någon som släppt ut dem. 
Dem håller till på ett ställe där det kör bilar, går mycket hundar och andra faror lurar. 

Jag såg dem först tidigare idag, kom tillbaka nu på kvällen men lyckas inte komma närmare än 2 meter, en av dem är någorlunda social och närmar sig lite grann. 

Frågan är vad jag ska göra? Försöka fånga in dem? Låta dem vara? Ringa någon? 

Tacksam för svar.

tlover
0

Ring i alla fall till polisen, det kan ju vara nån som saknar dom och anmält dom försvunna.

l'm back

SmillaM
0

Skulle vara en god gärning om du skulle kunna fånga in dem. Sedan kan du sätta upp lappar om upphittade kaniner 😉 Vart bor du? Det lever kaniner vilt i vissa delar av sverige

Aktiv på kanin.ifokus.se

Cindy S
0

Kanske sätta upp en lapp i någon affär och berätta om dem? Att kaniner man släpper lös oftast dör och snällt fråga ifall de föredetta ägarna kanske kan ta och försöka fånga in dem?

Det är ju synd att folk ska göra så, och hoppas att de överlever.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Empisen]
1

Jag bor i Upplands Väsby, tvivlar på att det är vildkaniner då dem inte synts här förut (går den promenaden varje dag i stort sätt) och så är dem i många olika färger.. En är vit/svart, en helvit jättefin lite fluffigare, en svart och en brun. 
Funderar på om jag ska ta hjälp av en vän och försöka fånga in dem.

jbson
0

Måste bara berätta att när jag flyttade från Göteborg för ca 11 årsedan fanns det väldigt mycket vilda kaniner i alla tänkbara färger under och mellan viadukterna vid tingstadstunnrln! Såg dom nu i somras igen, tänk vad de har anpassat sig! Det är ju trafik dygnet runt med 45:an/E6:an och vilka mer som nu möts där. Men de såg friska å fina ut av det jag såg. Men åter till inlägget, att 4 st skulle kunna rymma samtidigt!? Tror nog tyvärr att någon tröttnat å släppt ut dom! 😢 sorgligt! Kan du locka dem med pellets går de nog att fånga in..

[Chanel-]
0

Jag hade försökt fånga in dem. #5 Ja, dom ser jag ofta. De flesta är små och bruna, finns nån brunvit också.

sara8282
1

Att fyra kaniner skulle rymma samtidigt tycker inte jag är så konstigt.  Har en lyckats smita så kan de andra mycket väl ta samma väg ut. I alla fall om de bodde i samma bur/inhägnad.     Har själv varit med om det.

tlover
0

Jag har varit med om 3 rymlingar samtidigt

l'm back

[Empisen]
2

Tack för alla svar. 

Vi lyckades fånga in två stycken idag, alla verkar vara i samma ålder men blandade kön. Antagligen en kull. Tror fortfarande dessa blivit utsläppta men har självklart annonserat ut ifall någon saknar dem. 

Vi får se vad som händer härnäst, dem är i trygga händer nu iallafall.

tlover
0

#9 Du måste också meddela polisen när du tar hand om kaniner som ev kan ha rymt.

l'm back

[Empisen]
0

#10 Det är gjort, och han skrattade i luren. Så dem bryr sig inte speciellt ärligt talat..

tlover
0

#11 Men då har du gjort din del i alla fall.

Skulle nån ägare dyka upp och du inte skulle ha ringt polisen så skulle du kunnat åka dit för stöld om du sålt/gett vidare kaninen/kaninerna till nya ägare vad jag förstår.

l'm back

[hattifnatten]
2

Då har du gjort vad du kunnat.   Hoppas i alla fall att polisen tog upp uppgifter om kaninerna.   

Ang poliser så är det väldigt stor skillnad på vilken individ man råkar få i luren.  En del är idel seriösa, medan andra är gäspiga, fnissiga och allmänt likgiltiga. 

Polisen har i alla fall engagemang  för upphittade djur, tex kaniner: https://sv-se.facebook.com/pages/Polisen-djur%C3%A4renden-V%C3%A4st/367839600027168

[hattifnatten]
0

Dubbelpost

[Empisen]
0

Ska åka iväg idag och handla det nödvändigaste till kaninerna, nu behöver jag snabba tips? på bra hö, kaninfoder och tillbehör som går att köpa i djurbutik! 

Får gärna finnas på Arken zoo elr Djurmagazinet.

[hattifnatten]
0

Hö är viktigast, jag brukar köpa på en gård, men har du ingen i närheten så funkar det från djurbutik också. 

Foderblandningar från djurbutik ska du undvika, pellets är bättre, och då är Selective och Cuni Complete bra.  Men dyra.   Vill du komma billigare undan så funkar Vitakraft kaninpellets.  

Tänk på att vänja dem långsamt vid pellets, de är förmodligen inte vana vid den sortens foder.

Om du kan plocka kvistar och grenar (tex äpple) så är det bra att ge dem!

[Empisen]
0

#16 Tack för svar! 
Behöver dem någon saltsten eller vad det nu heter?

tlover
0

#17 Bara om du inte ger pellets, pellets innehåller själv salt så ger man pellets och saltsten kan de få överskott och problem av det.

l'm back

[hattifnatten]
0

#17  Nej, saltsten  skulle jag hoppa över!

[Empisen]
0

Okej, så hö är prio ett. Pellets ska jag se om jag hittar något bra också. 
Vitakraft undviker jag gärna då jag fått skalbaggar med allt för många gånger i råttornas mat..

jbson
0

Det räcker med hö o vatten så länge de är fina i hullet 😉

[Empisen]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen har fått flytta till en vän, hade gärna haft kvar honom men finns inte plats för en till bur.. Honan kommer antagligen få stanna här. Tror ni att ni skulle kunna se ungefär vilken ålder kaninen är om jag tog en bild? Bifogar en bild på hur hon bor nu.

[Empisen]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt modig tjej… Rejsar gärna runt i rummet och gör det mesta för bananchips ;)

[hattifnatten]
1

#20   Usch då!   Jag har aldrig fått några skalbaggar eller annat oönskat med Vitakraft, men det var länge sen jag köpte det.      Mina kaniner får Cuni Fit, väldigt bra pellets med bra näringsvärden för bara 15 kr/kg.   Finns dessvärre inte att köpa i djurbutiker. 

#23  Haha, hon verkar nyfiken av sig, jättefin!  Och buren ser med fin ut!