Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1739 ggr
tussen12
0

2 honor + kull ?

Tjo! Har två stycken honor som bor tillsammans, tänkte då låta den andra få kull nästa år men vill inte sära på dom. Skulle det funka om man har en stor inhängad (tex kärringabox) och sedan låta dom går där och få kull? Utrymmet är väldigt stort. Hur stor är chansen att den andra honan skadar ungarna? Den andra honan har haft ungar förut. Dela gärna med er av förslag, information och erfarenheter!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

RoxannaS
0

Sätter en tass, något jag funderat på hur det funkar också 🙂

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
NaDa...
0

På 4H gården där jag jobbar fick de en gång en hona som gick tillsammans med en annan hona tjuvparad. När honan sen fick ungarna så nöp burkompisen av öron och svansar på några ungar. Nu vet jag ju inte om detta var för att kaninerna var stressade då det alltid var så mycket barn där, eller om det var någon annan orsak. Men jag gissar på att det var stressen utifrån. Det är den enda erfarenheten jag har, men är intresserad av det så tassar lite jag med :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Emilia-W]
3

Jag skulle sära på de! Hade två honor och den ena fick kull, de första dagarna gick bra men sedan bet den andra honan ihjäl alla ungar förutom tre… 😔

[Hallons]
2

Jag vet att många uppfödare som haft två honor ihopa fick sära på de då ena honan bet ihjäl ungarna..

[Sockertoppens_kaniner]
1

Skulle inte tagit risken. Känns som att det kan gå väldigt illa…

[Chanel-]
1

Jag skulle särat på dem.

tussen12
0

Får höra på olika åsikter (vilket det var det jag ville) - MEN eftersom mina honor trivs bra ihop och gnabar otroligt lite så ska jag nog försöka. Dessutom i det utrymmet dom kommer ha så blir det nog ok. (10x10x7 m)

tussen12
0

Sedan så blir den ena honan så otroligt nedstämd om hon bor själv :p

RebeccaG
8

Jag skulle särat på dem. 
Onödigt att riskera.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Hallons]
3

Jag hoppas det går bra Lollo. Men jag håller tyvärr med vissa här och med #9 Jag hade inte riskerat honorna eller ungarna..

tussen12
0

Alla har väl inte samma åsikter :p

Mannez
4

Jag hade ju Sockerdricka och Kajsa ihop på ca 12 kvadratmeter, de var oskiljaktiga och fungerade toppenbra ihop.  Men när Kajsa fick ungar så bet Sockerdricka ihjäl hälften av dem och då fick jag sära på dem.

Hälsningar Amanda och kaninerna

sara8282
4

#7  Olika åsikter?  Alla svarar ju samma, att du bör sära på dem.

Men det verkar som att du redan bestämt dig och att det inte spelar någon roll vad andra tycker.

Hoppas det går bra i alla fall!  :)

[bessiethebeast]
2

Onödigt att chansa tycker jag. Dock vet jag att det kan funka. Har en kompis som hade två honkaniner i samma bur och en fick ungar. För att göra en lång historia kort så mådde inte mamman bra av att ha ungar, hon orkade det inte så det slutade med att hon fick bo själv och vila upp sig medans den andra honan faktiskt "tog över" ungarna och fick bli mamma till dom istället :) (detta var ju såklart när ungarna var lite äldre).

Dock verkar det ju som att det vanligaste helt enkelt är att det inte funkar. Säger som jag sa tidigare: onödigt att chansa ifall det inte skulle gå och istället sluta dåligt :(

tussen12
0

#13 nej, alla svarar inte olika. Har haft kontakt med många andra personer där det har gått toppen! - Tror att det största problemet är utrymmet, har man det stort så minskas risken. Klart att det kanske inte går bra varje gång.

[Hallons]
1

#13 jag tror verkligen inte att TS bara vänder sig till kif, Man vill oftast höra av sig till andra människor som har erfarenhet och koll på detta. Tror inte alla här är erfarna vid just detta som TS undrar över..

sara8282
2

#15  Visst, men onödigt att chansa.

#16   Vad menar du?

Zabbio
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm. Första gången jag ens hör om honor som bor ihop och inte i en liten bur, som skadar varandras ungar. Aldrig hänt mig, aldrig hänt någon av de i min gupp om kaniner  och grupphållning heller, vad jag vet.. Däremot händer det  hos kaniner i bur där okända ungar kommer in, eller där två kaniner delar på ett redan för litet utryme (typ normal bur)

Är ni säkra på att det var den andra kaninen och inte tex råttor? Råttor är horribla att få in när man har kull. Och de finns i stort sett alltid i stall,  så har man ungar och mamma i en hästbox som inte är helt tät med rejält nät överallt, så brukar e ta sig in. Ibland skadas ungarna, ibland försvinner de bara. Har hänt mig - och jag vet att det var råttor för när jag till slutt hittade var de tog sig in låg där en halvt uppäten unge indragen i hålet, där den fastnat.
Kan det vara så att mamman eller den andra helt enkelt ''tvättat'' ungarna för noggrant? Det händer, särskilt förstagångsmammor, de första dagarna och är nog den vanligaste orsaken till att öron och tassar blir avbitna på nyfödda ungar. . Har inte hänt mig.

Jag har i varje fall inte haft några som helst problem, inte ens när det varit en ostabil grupp med honor har någon av dem gett sig på ungarna.  Inte heller hanarna ger sig på ungarna (ungarna kan ta sig in till avelshanarna genom kompostgaller). Har fött upp såhär i några år nu, kanske 20-30 olika kullar eller nåt. Alla i grupp/par. Olika honor, olika grupper. Aldrig haft några problem, snarare har honorna hjälpts åt.

Har just nu 5 honor och 4 kullar ihop. Den ena honan flyttades in med kull när ungarna var 2.5 veckor, övriga har fött sina ungar i gruppen. Honan utan kull är dotter till en 6e avelshona jag hsr, som inte funkade i grupp (var tjurig och stressad mot andra honor, men inte ens hon skadade några ungar)

Jag hade behållt honorna ihop om de trivs bra och har vettig yta (tex hästbox). Definitivt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tussen12
0

#18 tack för ditt svar! Härligt att alla inte kommer med skräck historier ;)

Zabbio
0

Se bara til att inga små rovdjur tar sig in, att honorna funkar bra ihop och att de har gott om plats och gott om hyllor, lådor, gömslen etc :) Så bör det gå utmärkt.

Men man kan aldrig garantera något.

Emelywahlqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 vad är det för ras på svart vita honan i bakgrunden har en hane som nästan ser ut sådär här är en bild på honom

Zabbio
0

#21 Hon är en tysk jättescheck korsad med Svensk pälskanin.

tussen12
0

Börjat bygga kärringaboxen :-) tips? med ihopsättningen? 2 honor som går ihop och en annan hona. Bara att släppa in? Neutralt område :)

Svado
0

Hej!

Jag har hittills haft en hona o en kastrat boendes tillsammans med honans kull från ja, dag 1 o innan dess. Nemas problemas.

Men en annan hona kanske reagerar annorlunda, vad vet jag. Jag kommer dock ha denna hona o hennes dotter bo tillsammans o få varsin kull samtidigt nästa år är planen.

Jag tror det kan gå bra, det beror nog mycket på kaninens personlighet också!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman