Kanin koppelträning...?
Hej! Jag fick hem en dvärgvädurs hona i söndags (Lady). Uppfödaren hade aldrig haft henne i koppel förut, så jag bestämde mig för att koppelträna henne.
Så jag började att spänna (H-) selen i hennes storlek. Sedan satte jag på den försiktigt och det gick bra. Hon skuttade omkring i hagen med selen i några minuter. Eftersom att det gick så bra provade jag att spänna fast kopplet…
Jag hann inte ta kontroll innan hon började springa runt mig snubblandes. Jag blev hjärtekrossad då jag hörde henne skrika som att hon skulle dö. Hon trasslade in mig så jag kunde inte göra något! Tillslut fick jag tag i henne, tog bort selen och lugnade ner henne. Detta hända ungefär när jag koppeltränade min kanin Bobo för första gången. Hon började inte skrika men hon fick panik och ''backade'' för att komma ut selen. Idag så går det hur bra som helst att gå ut med henne i koppel.
Tror ni att Lady kommer att göra samma sak igen? Hur ska jag i så fall göra för att lugna henne? Tacksam för svar ❤️
Aktiv på kanin.ifokus.se
Vet inte om hon kommer göra det igen, men du får se till att inte börja stressa, du kanske ska öva mer på att bara ha selen på, och ha kopplet löst efter?
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#2 hade redan läst dem ;) Provade återigen idag… Det gick bättre nu. Jag provade att gå lite på våran baksida, jag var noga med att kopplet alltid hänge över henne och att inte dra i kopplet. Hon var väldigt rädd och bara sprang och gömde sig överallt där det gick. Efter att hon hade försökt krypa tillbaka in till hagen ett flertal gånger så slutade vi. Efter detta har hon vart jätte skygg :( Så fort jag kommer så springer hon undan och gömmer sig i stället för att komma fram och hälsa som innan… Tror ni ens att det får att få henne att gå vanligt i koppel? Hon är väldigt lättskrämd :/ hon kommer väl inte vara rädd för mig hela tiden framöver väl?
Aktiv på kanin.ifokus.se
#3 Du kan inte testa först att ha sele + koppel på i hagen innan du börjar utanför hagen.
Jag har sällan mina kaniner i sele men när vi haft det har det hjälpt att ha en transportbur som dom kan gömma sig i först. Det kan ju ta ett tag men efter ett tag kommer dom ut när dom är tryggare.
l'm back
#4 Jag provade det först, det gick bra. Så jag bestämde mig för att prova utanför hagen.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Mitt enkla råd är att absolut alltid i början ha med dig något gott när du ska selträna! Tex ha en morot/äpple eller anat gott i hand. När du ska knäppa på låt henne bita lite i "godiset". sen för varje spänne du knäpper stanna till och låt henne tugga i sig mer godis osv. Hon bör så småningom associera sele/koppel med godsaker. Effektiv beteendeträning :)
Min hatar tex att få klorna klippta men han har lärt sig att hon får godis (morot/äpple) att tugga på efter varje avklarad tass så han är spänd men håller sig i skinnet så att säga :D
Tack för tipset :)
Aktiv på kanin.ifokus.se