Pellets!
Vi har nu haft våra 2 vädurskaniner i ca 2 veckor. Fantastiskt gulliga. Har en liten angående pellets (rabfor). Dom får 1 dl per dag, att dela på. Behöver dom det, trots att vi varje dag plockar en stor "blandsallad" från naturen varje dag? För min del är det nog bra att ge dom av det så den gigantiska mängden hinner ta någorlunda slut innan bäst före datum passerar :)
Sallad = mest vatten.
Beror helt på hur pass bra hö ni har och om de håller hullet bra utan pellets.
Du kan ju testa att minska ner och se om de håller hullet bra och minska ner efter hand om du märker att de håller hullet bra ändå 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Med "sallad" menade jag gräs, maskrosblad, blåbärsris, små äpplekvistar med blad på, körsbärsblad på kvist, klöver, rönbärsblad , björk, lönn medmera. Vi tar minst 3 olika sorter per dag. Höet har jättebra kvalite, köpt en bal av en bonde. :) funderingen var mer om det var onödigt eller förmycket för dom att även få pellets. Vet tyvärr inte hur hullet ska vara på dom inser jag nu, men dom är inte spinkiga eller magra iallfall. Måste fråga uppfödaren. (Pinsamt) haha
#2 vilken ålder är de? Det finns en ålder då de känns väldigt magra.:)
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#3 Det var något nytt, det har jag aldrig varit med om?
#4 det finns typ någon gång som de läns magra vad jag fått höra, men de får tillbaka hullet snabbt.
#5 Som sagt, aldrig varit med om det🙂Inte vid någon specifik ålder eller så, utan varit pga andra anledningar de kan tappat lite i hullet men kommer upp i det igen, även vuxna. Inte hört det innan heller. Vart har du fått den infon?
Först känner du att de känns magra och sedan att de får upp hullet snabbt? Då är de ju magra/tunna inte bara känns.
#5 fått den från olika ställen när min ena kanin var mager så lästa jag mycket och hittade den faktan, men min lille la på sig väldigt snabbt då. Först var han bra, sedan mager, sedan ca. 5 dagar senare bra igen. Och hade samma pellets och sådant genom hela det. Vet inte om det är någon speciell ålder, men mina var båda vid ca. 3 månaders ålder så.:)