Rang- tjafs
Hej!
Jag har två kaniner som har gått från att bo i separata burar men i samma rum, till att dela bur när hanen kastrerades och de har delat bur sedan dess, utan problem.
Idag när jag släppte ut dem från buren så började de jaga varandra och försöka para sig. Tror ingen av dem gör de av annan anledning än rang isåfall.
Men är inte helt säker. Men min fråga är, ska man låta dom hållas? När bör man eventuellt gå in och separera dem? Har en delbar bur så kan ju ha dem isär ett tag.
Eller är det bättre att låta dem hållas? Tycker bara synd om dom när de springer o jagar och drar päls på varandra…
Allt gott!
/ Moa
Låt dem hålla på till rangen i rummet är bestämd, du får sära på dem när de börjar hoppa på varandra och rivas och boxas eller rullar runt i en fight. Så länge de jagar varandra är det okej. det kan dröja upp till en vecka till att de bestämt rang i en ny omgivning. Också om de känt platsen innan ska allt markeras och rangordningen ska fixas. Hur länge har hanen varit kastrerad? om hanen kommer till en annan kanin i ett nytt revir innan den har varit kastrerad i 6 veckor kann sådant hända väldigt plötsligt genom en stimulerande omgivning som mer eller mindre sätter fri det sista av kaninens testosteron^^ Huvudsaken är att båda kaniner hinner att äta och dricka.
Om du har en delbar bur och de börjar fighta på det viset skulle jag inte ha dem jämte varandra eller i samma rum, Agressioner kan byggas upp genom att se eller lukta varandra och om det bara är en gallerdel som särar på dem är chansen stor att de biter i nosen på varandra och om de är riktigt ilskna på varann kan en del av läppen eller av nosen försvinna på en av dina ninisar.
Så länge de inte fightas på allvar skulle jag alltså inte sära på dem.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Okej, tack för svar.
I Buren verkar som de går lugnt till. Det är ute på golvet det är lite tjafs.
Hanen blev kastrerad i juli och de har bott uppe tillsammans i min sommarstuga,
där vi bor nu har de varit lika länge, dvs ca 1 månad.
Men de slåss inte, utan de jagar och rider varandra. Som de ser ut nu iallafall.
Allt gott!
/ Moa