Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 645 ggr
Annis9900
0

Kaninungar

Hej! Jag skulle jättegärna vilja para min kaninhona. Hon ska isånnafall inte få de fören till våren då det börjar bli kallt nu. Dock hinner hon fylla 3 år innan… Och  jag har hört att de ska få sin första kull när de är runt 1 år (Hon har aldrig fått någon kull) Är det någon av er som har någon erfarenhet av "gamla" förstföderskor? Vad kan hända?

RebeccaG
0

Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men vad jag har hört så är det vanligare att honan dör vid förlossning om första kullen tas så sent.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fridaaaa
2

Nej det stämmer inte att de måste ha haft första kullen innan 1 års ålder. Men efter 2 års ålder hade jag inte tagit första kullen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

Kaninhonan boar helt enkelt med mer ull om det är kallare (det finns dom som tagit kullar i ca 30 minus helt utan problem) så det behöver inte alls vara för kallt.

Däremot har jag ingen erfarenhet med gamla förstföderskor.

l'm back

[hattifnatten]
1

Jag hade hellre låtit henne få ungarna nu än väntat, då jag tror att den risken med en för gammal hona är bra mycket större än risken med att det skulle vara för kallt för ungarna.     

En av mina honor fick ungar i mitten av oktober, och det var inga problem alls, ungarna var väl nerbäddade och varma.

Är ju mer idealiskt att få ungarna på våren eller sommaren, men hade jag haft en hona som inte haft någon kull och började närma sig tre år, hade jag inte vågat vänta.

Fridaaaa
8

Bättre att låta bli att avla på en 3årig kanin som inte fått kullar överhuvudtaget och bespara honan det samt inte utsätta henne för onödig risk 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

em.nord
3

Håller med #5 hon är lite väl gammal för att riskera det. Vad jag förstått så stelnar kaninhonas bäcken vilket gör det svårare för ungarna att passera igenom. De fastnar o honan dör. :( Skulle inte riskera mina tjejer det iallafall.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Myrra
1

Inte för att skrämmas, men min hona jag hade som var runt 3 år, blev tjuvparad av en vildkanin, det slutade med att hon dog när första ungen fastnade när den var halvvägs ute på henne. Hon hade aldrig haft kull innan.