Fäller hela tiden
Hej! Jag har två kaniner, en kasterad hane och en kastrerad hona. Dom är 3 och 4 år gamla. Dom har alltid hö, vatten samt får cuni complete pellets varje dag. Dom bor inomhus och dom fäller hela tiden. Jag vet inte riktigt vad som är fel? De får inte jättemycket grönsaker (hanen har haft stasis några gånger så är väldigt försiktig med vad de får äta) men jag vet inte om det kan bero på det. Några tips?? Vi får "plocka" dom för hand ganska ofta, men börjar bli trött på att det är päls överallt jämt samt att de äter ju sin päls om de kommer åt och hanen har som sagt väldigt känslig mage. :/
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Borsta dom skulle jag tycka, de är ju lite långhåriga och ev klippa ner där det är långhårig om du tycker att det behövs
//Joanna
Även kastrerade individer kan fälla hur som helst C: Har en kastrerad hane och han fäller som bara den nu :o
//Joanna
Kasterade djur överlag fäller mycket mer än okastrerade. Detta (som jag förstår det) är pga hormonrubbningar som bidrar till att de inte kan "plocka upp" alla näringsämnen. Så jag tror det har med kastreringen att göra.
Borsta dagligen så underlättar det nog.
Jaha okej, tack för svar! Tycker mest att de har fällt extremt mycket nu senaste året (typ sen i januari) men de har ju båda varit kastrerade i ett par - tre år och har inte upplevt det som ett problem på samma sätt förut. Då var det mer tydligt att de fällde i perioder och sedan slutade.
Klippa vill jag nog inte göra, de har ju man och lite kjol men det är inte där som är problemet utan snarare sidorna och ryggen. :P Får väl borsta mer helt enkelt.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Jag har min kanin frigående inne, och han fäller också nästan hela tiden. Inget att oroa sig för.