Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 5659 ggr
Stravaganza
0

Torka maskrosblad?

Jag hörde att man kan torka maskrosblad, och jag vill nu göra det.

Men…

1: Kan jag plocka så mycket jag vill?

2: Kan jag lägga allt i en stor ''sopp påse'', en sån där svart eller blå?

3: Vart ska det förvaras? På en mörk och sval plats, eller tvärtom; på en solig och varm plats?

4: Hur länge kan jag ha kvar allt? Om jag till exempel plockar det idag, kan jag ha kvar det i en vecka eller i flera månader? Eller bara dagar?

Låter väl som löjliga frågor i dina öron, men jag har ingen som helst erfarenhet av det här. Hoppas jag kan få svar, också.

Frida
0

Torka det luftigt och varje blad för sig. Gärna soligt. Sedan kan du förvara det hur du vill i stort sett så länge det förblir torrt och det bör hålla över vintern i alla fall. Hur mycket du plockar borde du anpassa efter hur stor plats du har att torka allt på (kan göra det i omgångar). Men ta bara från blommor som inte vuxit i närheten av vägar etc pga föroreningen.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Stravaganza
0

Så om jag plockar mycket och lägger det i en påse och förvarar det nånstans, så håller det länge? Skulle man förvara det på en sval och mörk plats, eller hur var det?

KajsaM
0

Stoppa den inte i påsar skulle jag säga. Häng gärna upp det, upp och ner. Plats, det är olika, en del säger svala och mörka och den del soliga och varmt. Men jag har det i min lekstuga :)

Frida
0

Svalt och mörkt blir bra om det är fritt från fukt. Men du måste torka dem innan du lägger ihop dem i en säck. Annars har du en fin liten äckelhög i påsen rätt snart.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Niike]
0

1. Ja det kan du :)
2. När det har torkat kan du göra det.
3. När du torkar det ska det helst hänga utomhus en solig och varm dag, gärna lite blåsigt också. Det är effektivast. När du förvarar det kan det vara i stort sett var som helst tror jag. Jag har mina torkade brännässlor i en papperspåse i pannrummet, där det skiftar i temperatur och ljus.
4. Tror att det håller sig väldigt länge faktigst. Flera månader:)

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Stravaganza
0

Tackar! Nu vet jag hur jag ska göra! :D

[Niike]
0

Så bra=)

Stravaganza
0

Japp. :D

KajsaM
0