Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 706 ggr
Evelina!
0

Frigående innekanin?

Har nyligen skaffat en BJ/TJS-unge som för närvarande bor i min tvättstuga/grovingång och som varje kväll får komma upp och sitta i soffan och kolla på TV med mig och katterna. Har aldrig haft en så tight relation till en kanin (undantaget hopparna på banan). Dock har jag min pappa på besök för tillfället och han kräver att jag inte ska ha några kaniner inomhus (i mitt eget hus!) och nu är jag i lite valet och kvalet kring hur jag ska göra. Å ena sidan blir det förbaskat stökigt (någon som har tips? på höförvaring?) och jag orkar inte dammsuga varje dag vilket behövs om jag ska ha honom inne. Å andra sidan har jag blivit så fäst vid honom, han slickar mig på handen och gör mig glad när han är här hemma, inne. Skulle han flytta ut har han en stooor bur att bo i samt möjlighet att gå fritt när han blir äldre (och kastrerad). Här inne är han för tillfället som sagt förpassad till tvättstugan som visserligen är stor, men kanske inte optimal som kaninförvaring. Hur hade ni gjort? Det är ju höst på riktigt nu och hög tid att bestämma om han ska få vara inne eller ute.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

kigon
3

Men… Om din pappa inte bor där eller är ansvarig över dig/djuren varför skulle han få bestämma var du håller dina djur?? 😮

Om du vill ha honom inne så ha honom inne 😎 Jag hade haft en "matplats" eller Hage med hö med typ plexiglas eller så för att minimera att det sprids överallt (och typ ett stort underlag så det bara är att ta upp det och slänga hö/toalettlåde innehåll) och toalett tränat honom. Du kan ju alltid ta ut honom varje vecka för frisk luft och att äta gräs, blir ju lite mer jobb så det är bara om du anser det värt det eller inte 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[jonuttz]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har våra inomhus och frigående till största del. Vi har dock bara en lägenhet och deras burar öppna i vardagsrummet där deras mat och hö finns! Alternativt så kan du ha en öppen låda med hö!

Facie
0

Jag hade hellre städa varje dag än att göra mig av med min lille. Förstår dock inte varför det blir så stökigt? Jag har en frigående innekanin och det blir inte alls stökigt, bara lite lättströ precis utanför buren när han skuttar ut, men de sopar man lätt upp!

Pretty wise //