Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1751 ggr
kaningegge
1

vilket foder?

HEJ!!

Jag har två hermelinhonor på 6 år och en dvärgvädurshona på 4 månader.

Just nu äter hermelinerna Bello och dvärgväduren håller på att övergå från sitt gamla foder till bello (jag fick henne för ca en månad sedan). Men jag funderar på att byta foder sen lite senare eftersom att det inte r det bästa fodret. Innan körde jag på "kanin och marsvinspellets" från djur och natur och jag gav ca 2 msk /dag till hermelinerna och de blev VÄÄÄLDIGT tjocka av bara 2 msk. jag ger fortfarande 2msk/dag men nu av bello.De blev nu jättesmala helt plötsligt, så jag tänker byta. Men vad tycker ni att jag ska byta till? Jag funderar på att köpa rabbfor och ge det till dvärgväduren och blanda rabbfor med supreme science selective mature till mina hermelintanter. Vad tror ni om det? Vad får era kaniner? Har ni några andra foder att tipsa om?

The Animallovers!!!
2

Oxbow är jättebra tycker jag, ger det till min kanin. Det är gjort av hö och rekommenderas av veterinärer. Nackdelen är det är så dyrt, köpte det på en veterinärklinink för 169 kr. Men kaniner klarar ju sig galant på bara hö och vatten och grönt också, det har min kanin gjort nu i typ en vecka(han åt upp nästan allt godis så han fick banta lite):)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

kaningegge
0

#1 okej tack så mycket🙂 man kanske kan blanda det

med något annat så att det inte blir lika dyrt?👍

[Indii]
0

Lånar tråden lite och frågar om någon har erfarenhet av Rabbfor?

Jag ger det till min 3 månaders hona eftersom hon åt det hos uppfödaren, men jag tycker att hennes avföring luktar mer, (och illa,) än min vuxna hanes, som främst  äter Rabbit Royal och endast lite, lite Rabbfor.  Har någon märkt av samma sak?

[Nikodemus]
1

Rabbor är för att föda upp kaniner inget annat . Vi kör med gnagarblaning te kaninerna o hamstrarna två får 1/2 dl per dag den tredje får blandat foder plus gnagarblaning 1 dl ska den ha..

Fridaaaa
11

#4 Rabbor kan man ge även kaniner som inte för slakt (om det är det du menar)

TS: Ge absolut inte gnagarblandning.  För det första är kaniner inte gnagare och för det andra är det mer som godis: För fett bland annat, samma sak som om en människa skulle äta godis/skräpmat till middag varje dag.
Alla kaniner behöver inte pellets, så håller kaninerna sig bra i hull utan det så gör det inget att du tar bort det, pellets är ändå bara extrafoder så att säga, inget kaniner behöver i daglig kost om de håller bra hull utan som sagt.

Jag ger mina cuni re-balance blandat med svenskafoderkanin&marsvin. Men de får max ½ dl var, på vintern upp till 0,7 dl var.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marsvinsmamman
3

Bello pellets innehåller torrmjölk och är därmed ett foder jag ALDRIG  skulle ge mina kaniner!! Förstår över huvud taget inte alls varför man tillverkar ett foder för strikta växtätare såsom kaniner, som innehåller mjölkpulver. Komjölk ingår INTE i en kanins naturliga kost.

[Nikodemus]
1

Mina ska ha det

taxidriver142
5

Jag blandar Cuni Nature KANINblandning med Cuni Complete pellets. Och fri tillgång till hö naturligtvis.

[Nikodemus]
0

Mina har gnagarblning

Cotast
6

#9 Vi vet det

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

The Animallovers!!!
5

Vill inte starta nåt bråk på nåt sätt men gnagarblanding är verkligen inte bra för, dem är ju inte ens gnagare. Vi äter ju inte t. ex pellets, det är för att vi är inte kaniner. Vi är inte skapta för att äta pellets. Samma sak gäller ju kaniner…nästan! De är inte skapta för att äta nån mat som inte ens är för dem. Dem äter ju den ändån, de vet ju ej bättre. Därför är det vårt ansvar att se till vår husdjurskanin(er) får så bra mat som möjligt! Gnagarblanding är inte bra mat för dem! Jag skrev ganska konstigt där, det stämmer inte helt men lite ändån. Vill absolut inte va otrevlig, vill bra att de som ger gnagarblanding där ute ska veta, det är ej bra för kaninen

[Nikodemus]
0

Mina ska ha den maten

Fridaaaa
4

#12 Ja dina ja, men frågar en person efter bra mat kan du ju inte rekommendera ett av de sämsta.

[Indii]
4

Hej #12! Vi har förstått det, och alla ger (förhoppningsvis) den mat som de själva tror är bäst för sina kaniner. Däremot räcker det om du talar om vad du tycker endast en gång, och gärna med en trevlig ton. För jag antar att du inte är ute efter att få till tjafs med oss andra….

[Nikodemus]
0

Vem säger du till ? 14

Fridaaaa
2

#15 Står ju i #14 att hon skriver till dig (#12)

[Nikodemus]
0

???????

Fridaaaa
3

#17 Det kan inte framgå mycket tydligare i varken #16 eller #14.

[Nikodemus]
0

?????? …….

Fridaaaa
3

#19 Så var det alla frågetecken igen…
Läs så ser du vad vi menar. Vad är det som är "otydligt"?

[Nikodemus]
0

Och säg inte åt mig mer

Fridaaaa
3

#21 Bestämmer inte du, sluta själv att säga till folk och ha trist attityd istället. 
Du visar ingen som helst respekt för synskadade eller för folk i trådarna. Låter kanske "hårt" men är så det är.

[Nikodemus]
0

Jo de gör jag visst

Fridaaaa
2

#23 Genom att överdriva med frågetecken & utropstecken visar du inte hänsyn till synskadade nej och det har du fått förklarat i en tråd tidigare så tänker inte dra upp det en gång till.

[Nikodemus]
0

Jo ……….

Frosstis
5

Hahaha men låt henne vara bara så slutar hon väl tillslut

em.nord
5

Haha ja ignorera henne totalt :) Absolut ingen gnargarblandning! Själv ger jag lite av kanin pellets från lantmännen. Men viktigast är ju ett bra hö :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Indii]
1

Håller med #26 och #27.

Undrar om någon annan har erfarenhet av just Rabbfor?!

Denna kommentar har tagits bort.
[Emilia-W]
0

#28 Jag har själv använt det till mina kaniner som ställs ut, kropparna blev väldigt fina och inte lika kantiga. Ända nackdelen är väl att det innehåller ganska mycket fett.

[[Rabbitsforlife]]
0

Jag ger rabbfor till mina kaniner, jag tycker att det är ett bra foder som alla mina kaniner tycker är väldigt gott och funkar bra på. De enda är att man måste vara noga med att kaninerna får rätt mängd och inte får för mycket då åtminstone vissa av mina hade väldigt lätt för att lägga på sig lite extra vikt med detta foder.

[Indii]
0

Ok! Tack för era svar #30 och #31!

[Nikodemus]
0

Mina ska ha den blaningen . Rabbfoor är bara för dom som ska föda upp kaniner

jbson
1

#33 Hur gammal är du?

[Nikodemus]
0

Vem frågar du? 34

The Animallovers!!!
2

Det är uppenbart att jbson frågar dig Nikodemus! Du kanske borde tagga ner lite innan nån anmäler dig!!!

[Nikodemus]
0

Jag har redan sakt hur gammal jag e ..

Fridaaaa
2

#37 Inte i denna tråden och har kanske den personen inte sett. Och Jbson skrev ju tydligt och klart att hon menade dig. 

Sedan har åldern ingen betydelse.

#36 Tänk du också på att det räcker med ett utropstecken för att bland annat visa hänsyn till synskadade.

[Nikodemus]
0

Sluta säg åt mig saker

Fridaaaa
2

#39 Sluta själv att säga åt folk, speciellt om saker de inte ens behöver sluta med bara för att du inte håller med personen

[Nikodemus]
0

Neeeeej …..

Fridaaaa
2

#41 Se du säger emot dig själv….

[Nikodemus]
0

Neeeeeeejjjjjj..

Linda1977
0

Mina kaniner (Belgisk jätte & Dvärgvädurar) äter Rabbfor och Rabbit Royal.

[Nikodemus]
0

Ok .

Cilia.Teddytöserna
2

#34 står på hennes sida att hon är född 91. 

Nikodemus du har inget relevant att säga så kan du vara tyst. Du kommer bli blockad från kif om du fortsätter så.

TS. Mina kaniner får cuni pro, funkar jätte bra 🙂

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[Nikodemus]
0

Jag får säga vad jag vill o tycka vad jag vill o komentera vad jag vill

Fridaaaa
3

#47 Fast du kan inte skriva att det ÄR bäst när det inte är det (finns fakta & bevis på att det inte är det).  Och inte envisas med att det ÄR så när vissa saker inte finns rätt eller fel på utan finns flera alternativ

[Nikodemus]
0

Jo

Sofia75B
4

Alltså allvarligt! Kan ingen blocka?
Alla trådar där folk vill ha riktiga och bra råd blir ju förstörda.

Skriver inte mycket själv, men läser det mesta och har därför inte fått Insider och kan blocka själv (om ingen är så vänlig och skänker en insider 😃).

Fridaaaa
2

#50 Bara sajtvärd/medarbetare som kan ge skrivförbud dvs blocka en person från sidan. Däremot om man har Insider kan man anmäla inlägg.

[Nikodemus]
0

Jag e inte otrevlig på något sätt

Fridaaaa
2

#52 Då borde du se över vad du skriver då om du tycker det. Tydligen har många personer här på sidan fel och enbart du rätt. Sedan har du mage att påstå att andra är otrevliga som har varit långtifrån otrevliga utan varit hjälpsamma istället.

[Nikodemus]
0

Många är otrevliga mot mig

Fridaaaa
4

#54 Du själv tycker det pga att de inte har samma åsikter som dig. Du är väldigt otrevligt i majoriteten av dina kommentarer.

[Nikodemus]
0

Nej

Sofia75B
3

#51 Ok, då hade jag missuppfattat lite. Tack för info. Men så här kan det ju inte få fortsätta.

moamedkaniner
1

Jag ger mina växande tonåringar på 4 vs 5 månader en msk rabbit royal samt en msk bello/selective (Byter successivt till selective) var varje morgon, på kvällen får de greenies! :)

Allt gott!
/ Moa

jbson
0

#58 kanske lite ot men köper du Selective Junior? Mina blir snart 4 månader och funderade nu sist när man går över till nästa påse i steget? :)

Cotast
10

Okej, nu RÄCKER DET!
Nikodemus, jag har flertalet gånger sagt till dig flertalet gånger! 
Jag har svårt att se och min dator läser upp för mig. Det är jättejobbigt för mig att läsa/höra vad du skrivit då du uppenbarligen inte har korrekt gramatik eller kan använda punkt eller kommatecken. 

SNÄLLA sluta skriva flera frågetecken. 
SLUTA skriva och käfta med allt och alla i flertalet trådat. 

Nu är det nog helt enkelt!
Jag kommer anmäla dig till Sajtvärd och kräva att du får skrivförbjud på sajten, att du är uppkäftig och älskar att starta bråk och diskussioner ska inte behöva göra min kväll jobbigare än vad den redan är! 

Jag kommer som sagt anmäla Nikodemus till Sajtvärd och jag hoppas att fler gör detsamma. Det får vara nog nu!

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[Indii]
2

#60 Bra skrivet! Så länge denna Nikodemus roar sig med att tjafsa med oss andra så blir ju halva diskussionen förstörd. Tror att alla gör bäst i att ignorera h*n helt, så att det inte blir så roligt att svara emot hela tiden!

Fridaaaa
0

#60 Redan gjort mer än en gång 👍
Bra skrivet!