Fläcken
Hej!
Vi har en liten kaninhane på dryga 4 månader nu som vi håller på att försöka omplacera då ägaren eller "uppfödaren" inte lyckats sälja honom och tänkte då avliva honom för säljnings-resulaten och att han är väldigt väldigt blyg och sprattlig, kortare sagt inte tam. Min syster och jag tyckte att det var helt fel och att man 'bara' behövde jobba på det, efter att vi träffat honom hos uppfödaren.
Nu har vi då alltså denna lille kanin kallad Fläcken hemma hos oss och har haft honom ett tag. Vi har tränat, visst, tid har det tagit, och tar det, men resultat framförallt. Kanske inte så fullt så man kan säga att han är tam, men han har blivit mycket självsäkrare och vågar ta för sig av allt än vad han var sedan han kom till oss, då han satt inne i buren jämt och sprang iväg och stampade när vi öppnade burdörren. Nu kan han till och med springa i trädgården lös och älskar att bli klappad, inte minst nyfiken!
Problemet är att vi inte heller lyckas hitta ett passande och bra hem för honom än. Han är ju inte så tam och det finns inte så många som har tid, intresse, erfarenhet och kunskap till det. Ni kanske tycker att vi kan ha honom hos oss åtminstone tills vidare, men vi har två andra kaniner, bl.a en hane, plus en oväntad kull som kom för ett tag sedan så vi får inte så mycket tid till honom längre vilket han verkligen behöver! Och ni vet, två könsmogna hanar funkar ju verkligen inte! Träningen måste dessutom fortsätta för att han ska bli tryggare och tamare.
Nu undrar jag om ni vet om någon lösning eller så för Fläcken? Jag har tittat upp att det ska finnas så kallade "kanin-habilitering", är det något ni har erfarenhet av?
Alla lösningar är välkomna och om det skulle vara så att någon har tid, plats, kunskap och erfarenhet av Fläcken och hans träning skulle vi alla bli jätte glada ifall ni hör av er! Om det är något ni undrar är det bara att höra av er!
Tacksam för kommentarer!
Vänliga hälsningar Ellen 

Putt!
Vänliga hälsningar Ellen 

Är det svårt att få in honom på djurhem? Eller annonsera via deras hemsida(om ni "ger" honom till dem?).
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#2 Min syster håller på att titta efter det. Jätte bra och verkligen en lösning. Vi ska ta och prata med uppfödaren också, då ett krav är att honan inte ska få fler ungar mer om man ska få hjälp av djurhemmet, vilket jag tycker kan vara bra.
Här är en bild på lille Fläcken :)
Vänliga hälsningar Ellen 

Putt
Vänliga hälsningar Ellen 

Kanske inte är så jättebra att flytta honom när han till slut börjar lita på er och känna sig trygg?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Nej, det har jag också tänkt på. Det är ju viktigt att vi hittar ett hem åt honom där han verkligen kan stanna hos dom. Men han kan tyvärr inte stanna hos oss så länge till, tyvärr inte övervintra då vi inte har fler extraburar. Jag tror att han skulle passa bra ihop med en kompis, dock är han ju en hane. Det vore ju i så fall om vi kastrerade honom… Jag ska ta och prata ihop mig lite med familjen så återkommer jag. Ni är så välkomna att lägga intresse! :)
Vänliga hälsningar Ellen 

Förstår, klurig sits :) Hoppas ni hittar ett bra hem.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 Ja verkligen och tack! Hoppas jag med. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Puttar för Fläcken! Letar fortfarande ett passande hem.
Vänliga hälsningar Ellen 

Putt!
Kan berätta att Fläcken kommer numera fram i buren och hoppar upp i knäet. Älskar att få springa lös i trädgården och verkar ha förälskat sig i Freja och ungarna, haha. Han går att klappa och så utan att han spelar död, vilket han har gjort tidigare. Kan väl säga, enda problemet nu kan vara att ta ut honom / lyfta upp honom. Men det ska vi nog lösa på ett eller annat sätt. 🙂
Lutar kanske på en kastrering också så att han kan få ha sällskap av en annan kanin. Men lite mer tänketid innan jag vågar säga säkert. 👍
Lägger snart upp en bild, har en bild i min systers kamera… 😉
Mvh Ellen
Vänliga hälsningar Ellen